Bank zmieniającego się świata

Na co zwrócić uwagę oceniając wiarygodność sklepu internetowego?

Na co zwrócić uwagę oceniając wiarygodność sklepu internetowego?

Zakupy przez Internet mają wiele zalet, jednakże wiążą się z również z ryzykiem, że po drugiej stronie wystąpi nieuczciwy sprzedający. Wiele osób ma już za sobą to doświadczenie, że zakupy w sklepie internetowym nie należały do tych najbardziej udanych. Skuszeni wyjątkowo dobrą ceną lub atrakcyjnym opisem towaru zawarliśmy umowę kupna-sprzedaży, przelaliśmy pieniądze i w zamian otrzymaliśmy jedynie problem, a nie wybrany produkt. Bywa również tak, że zakupy internetowe prowadzą do nieuprawnionego pozyskania naszych danych osobowych lub danych niezbędnych do logowania czy numeru konta bankowego.

Czerwona lampka

Kiedy powinniśmy zachować szczególną czujność dokonując zakupów przez Internet? Przede wszystkim nasze podejrzenia powinna wzbudzić zaskakująco niska cena produktu w porównaniu do cen rynkowych. Sygnałem alarmowym jest również sytuacja, gdy praktycznie wszystkie produkty w sklepie są w promocyjnych, niskich cenach. Atrakcyjna cena to bardzo często stosowany wybieg nieuczciwych sprzedających, którzy mają świadomość, że to właśnie cena jest kluczowym czynnikiem decydującym o wyborze danego produktu. Następnie należy ocenić na ile profesjonalnie wygląda strona internetowa e-sklepu. Sprawdźmy, czy nie występuje na niej duża liczba błędów językowych, czy zamieszczone regulaminy są starannie opracowane, w tym przede wszystkim, czy został w nich czytelnie przedstawiony proces zakupu, możliwości dokonania płatności oraz sposoby dostawy towarów. Szczególną uwagę należy zwrócić na warunki rejestracji w sklepie internetowym, a konkretnie na to, czy właściciel strony nie żąda zbyt wielu danych, często niezwiązanych z procesem zakupu lub nie prosi o dokonanie przelewu za 1 grosz czy zainstalowanie dodatkowej wtyczki lub aplikacji. Nierzadko zdarza się również tak, że nieuczciwi sprzedawcy starają się wprowadzić konsumentów w błąd poprzez takie opracowanie graficzne e-sklepu, żeby kojarzył się z inną, bardziej wypromowaną lub prestiżową marką. Przed dokonaniem zakupu należy więc przyjrzeć się adresowi strony internetowej e-sklepu w celu sprawdzenia, czy zawiera poprawną nazwę, czy nie występuje w nazwie przestawienie liter lub dodatkowy znak.

Jak sprawdzić wiarygodność sklepu internetowego?

W celu sprawdzenia wiarygodności sklepu internetowego należy przede wszystkim skontaktować się z jego właścicielem. Warto rozważyć kontakt mailowy lub za pośrednictwem SMS, ponieważ w ten sposób możemy udokumentować dowody na stosowanie nieuczciwych praktyk. Kontakt telefoniczny jest szybki i wygodny, ale co do zasady nie pozwala nam na uzyskanie potwierdzenia nieuczciwych praktyk. Niemożność skontaktowania się ze sprzedającym telefonicznie, pomimo wielokrotnych prób, może być również zapowiedzią problemów z realizacją zamówienia.

Przed dokonaniem zakupu warto zapoznać się z zamieszczonymi w Internecie komentarzami i opiniami innych konsumentów, w szczególności tymi negatywnymi. W porównywarkach internetowych możemy znaleźć również informację o tym, ile osób dokonało zakupu w danym sklepie.

Następnie, możemy we własnym zakresie sprawdzić dane rejestrowe sprzedawcy. Zgodnie z artykułem 20 ust. 3 ustawy Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca oferujący towary lub usługi w sprzedaży bezpośredniej lub sprzedaży na odległość za pośrednictwem środków masowego przekazu, sieci teleinformatycznych lub druków bezadresowych powinien umieścić w ofercie co najmniej swoją firmę, numer identyfikacji podatkowej (NIP) oraz siedzibę albo adres. Powyższe dane powalają na szybkie ustalenie, czy i od kiedy dany przedsiębiorca istnieje.

Gdzie szukać pomocy?

Należy spodziewać się, że regulacje prawne nigdy nie nadążą za szybko zmieniającym się rynkiem usług elektronicznych. Nie zapominajmy jednak, że nie jesteśmy bezbronni w walce z nieuczciwymi sklepami internetowymi. W przypadku, gdy staniemy się ofiarą oszustwa internetowego, możemy zgłosić sprawę na policję, która jest uprawniona do wszczęcia stosownego postępowania. Dodatkowo możemy zwrócić się o pomoc do miejskiego lub powiatowego rzecznika praw konsumentów lub zgłosić sprawę do Państwowej Inspekcji Handlowej, a także rozważyć odstąpienie od umowy kupna- sprzedaży lub ocenić przesłanki wszczęcia postępowania sądowego.

Podsumowanie

Należy liczyć się z tym, że lista nieuczciwych praktyk w handlu elektronicznym będzie ewoluować i wydłużać się. Naszym orężem w walce z nieuczciwymi praktykami, oprócz dostępnych środków prawnych, powinien być przede wszystkim zdrowy rozsądek oraz zachowanie należytej staranności w wyborze sklepu internetowego.

https://www.bnpparibas.pl/blog/10-zasad-bezpieczenstwa-dla-uzytkownikow-bankowosci-internetowej

POPRZEDNI ARTYKUŁ

Zastanawialiście się kiedyś, jak będzie wyglądał świat za 100 lat? Zapraszamy na podróż do przyszłości…

Zastanawialiście się kiedyś, jak będzie wyglądał świat za 100 lat? Zapraszamy na podróż do przyszłości…

Ten odcinek koniecznie musicie obejrzeć. Jest tak samo przerażający jak intrygujący. Rafał Masny przeniesie Was na chwilę do roku 2080……

Czytaj więcej

NASTĘPNY ARTYKUŁ

Wakacyjny nastrój na rynku akcyjnym

Wakacyjny nastrój na rynku akcyjnym

17-08-2020 Zapraszamy do zapoznania się z komentarzem tygodniowym Biura Maklerskiego na temat bieżącej sytuacji ekonomicznej w Polsce i na…

Czytaj więcej