ROZPOCZNIJ DOBRZE NOWY ROK SZKOLNY - złóż wniosek o świadczenie 300+

Bank zmieniającego się świata

Nie daj się okraść – poznaj sposoby cyberprzestępców

Nie daj się okraść – poznaj sposoby cyberprzestępców

Internet stał się narzędziem bez którego trudno byłoby nam wyobrazić sobie rzeczywistość. Marc Elsberg w swojej książce „ Blackout” snuje opowieści jak wyglądałby świat i jak zachowywaliby się ludzie, gdyby nagle zabrakło prądu. Brak dostaw energii elektrycznej w jednej chwili zmienia Europę w krainę ogarniętą chaosem. Wyobraźcie sobie teraz jakby wyglądał świat, gdyby nagle wszystkim w jednym momencie odciąć internet…

Internet jak tlen potrzebny do życia

Kiedy zastanowimy się nieco bardziej nad taką sytuacją okaże się, że rzeczywistość online tak bardzo wymieszała się naszą codziennością, że prawdopodobnie nagły brak internetu sparaliżowałby ją. Tezę tę potwierdzają badania. Otóż w lipcu 2020 roku z internetu korzystało 27 mln Polaków, którzy łącznie wykonali 58,8 mld (!) odsłon. Przeciętny internauta spędził w sieci ok.1 godz. i 45 minut dziennie. Za pomocą laptopów i komputerów połączyło się z siecią 21,6 mln internautów, a aż 23,9 mln wykorzystywało do tego celu urządzenia mobilne, przy czym 23,7 mln internautów posługiwało się smartfonami, a 2,9 mln przeglądało zasoby sieci przy pomocy tabletów. [źr. Polskie Badania Internetu].

Bez smartphone jak bez ręki

Rozwój technologiczny sprawił, że obecne smartfony to tak naprawdę małe komputery, za których pośrednictwem możemy załatwić coraz więcej spraw. Jeszcze dwie dekady temu płacenie telefonem, czy robienie za jego pośrednictwem przelewu bankowego było „wyzwaniem”. Małe, niewygodne wyświetlacze, tradycyjna klawiatura, słabe i dość kosztowne połączenia internetowe sprawiały, że szybko „przesiadaliśmy się” na laptopy czy stacjonarne komputery. Dziś trend jest odwrotny. Niemal wszystkie sprawy można załatwić „od ręki” i to dosłownie, bo wystarczy smartfon i internet. W styczniu tego roku użytkownicy łączący się z internetem wyłącznie za pośrednictwem urządzeń mobilnych stanowili prawie połowę ogółu internautów (44 proc).

Czy istnieje jeszcze życie pozainternetowe ?

Do czego służy nam internet? Kusi, aby stwierdzić, że do wszystkiego, ale jeszcze nie. Na szczęście istnieje nadal życie pozainternetowe, choć patrząc na to, jak szybko online przenika do naszej rzeczywistości nasuwa się pytanie: kiedy całkowicie przeniesiemy swoje jestestwo do onlineu. Już teraz duża część życia człowieka, nawet tego intymnego toczy się w sieci. Wiecie, że w lutym padł rekord dotyczący korzystania z serwisów randkowych? Ich użytkownicy wygenerowali 59,8 mln odsłon.
Nawiązywanie znajomości prywatnych i zawodowych poprzez internet stało się normą. Można śmiało stwierdzić, że powoli także normą staje się wykorzystywanie sieci do robienia codziennych zakupów, dokonywania płatności czy załatwiania spraw urzędowych. Zainteresowanie Polaków zakupami online wzrosło zwłaszcza podczas pandemii. Liczba odsłon witryn z kategorii e-commerce wzrosła o kilkanaście procent.

Bankowością internetową w pandemię

Wprowadzony w połowie marca stan epidemii oraz związane z nim ograniczenia spowodowały, że Polacy chętniej korzystali także z bankowości internetowej. Tym bardziej, że banki w odpowiedzi na sytuację i w trosce o zdrowie oraz wygodę klientów wprowadziły szereg udoskonaleń w obsłudze klientów online. Dziś już nie musimy wychodzić z domu, aby założyć rachunek w banku. Ba! Nawet nie musimy od razu niczego ręcznie podpisywać, bo wystarczy zrobić selfie. Jeszcze kilka lat temu pomysły na takie rozwiązania wydawałyby się rodem z powieści science fiction – dziś nie dziwią prawie nikogo. Z raportu prnews.pl wynika, że po I kwartale 2020 r. z bankowości internetowej korzysta aktywnie ponad 18 mln klientów banków, a z bankowości mobilnej ponad 14,3 mln klientów banków.[1]

[1] Raport pr.news, bankier.pl „Polska bankowość w liczbach – I kawrtał2020 .W rzeczywistości użytkowników bankowości mobilnej jest jeszcze więcej, bo nie wszystkie banki podały nam dane na ten temat. Dane do raportu podało nam 10 banków. Łącznie na koniec pierwszego kwartału 2020 roku miały 14,3 mln użytkowników bankowości mobilnej. To osoby, które przynajmniej raz w miesiącu logują się do swojego rachunku z poziomu urządzenia mobilnego. Jest to wzrost o 664 tys. w porównaniu do wcześniejszego kwartału i o 2,8 mln w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Z danych zebranych po I kwartale 2020 r. wynika, że w bankach uniwersalnych umowę umożliwiającą korzystanie z kanałów elektronicznych ma podpisaną łącznie aż 37 mln klientów. Liczba ta jest tak wysoka, bo wielu klientów ma umowy z kilkoma bankami. W instytucjach, które udostępniły nam informacje, z bankowości internetowej do obsługi konta korzysta już 15,5 mln klientów. Nie jest to pełna informacja, bo nie wszystkie banki podały nam dane o liczbie aktywnych użytkowników. Możemy się tu jednak posiłkować raportem Netb@nk opracowanym przez Związek Banków Polskich. Z analizy wynika, że na koniec ubiegłego roku z bankowości internetowej aktywnie korzystało 18,2 mln Polaków

Oszuści nie śpią

Jednak wraz z rozwojem i coraz częstszym wykorzystywaniem nowych technologii rozwinęła się także sfera przestępcza. Połowa polskich przedsiębiorców przyznaje, że doświadczyło nadużyć w ciągu ostatnich dwóch lat. Skala nadużyć gospodarczych w firmach rośnie. Ten trend można zaobserwować nie tylko w Polsce, ale także na całym świecie. Jest to niepokojące zjawisko, mimo że część tego wzrostu jest związana z coraz lepszymi sposobami wykrywania nieprawidłowości. W wyniku cyberataków gospodarka światowa straciła łącznie w roku 2017 ponad 600 miliardów dolarów (McAfee & CSIS). Prognozy Zurich Insurance przewidują, że w 2030 r. analogiczne straty sięgną 1,2 biliona dolarów, co równać będzie się 0,9% światowego PKB.

Wiedzą w cyberprzestępcę

Ofiarą przestępstw padają nie tylko firmy, ale także zwykli użytkownicy internetu. Przestępcy nie śpią i wciąż wymyślają nowe sposoby kradzieży. Oszustwa z wykorzystaniem mediów społecznościowych, wyłudzanie danych w celu zaciągnięcia kredytu czy chwilówki, zakupowe okazje i promocje, fałszowanie stron sklepów czy banków – to tylko niektóre ze sposobów cyberprzestępców. Jak się przed nimi chronić? Jak zachowywać w sieci, żeby być bezpiecznym? Jakich zasad przestrzegać i w jaki sposób sprawdzać z kim ma się do czynienia w internecie? Oszuści na wiele sposobów starają się nas naciągnąć albo wprost okraść. Jak się przed tym ustrzec? Jak nie dać się oszukać podczas internetowych zakupów i transakcji? Do czego masz prawo jako konsument kupujący przez internet?
Tego wszystkiego dowiecie się oglądając webinar „ W sieci nie wpadnij w sieci, czyli o bezpiecznym bankowaniu. Webinar prowadzą eksperci: Piotr Konieczny – Niebezpiecznik.pl oraz Adam Kuczewski – Bank BNP Paribas. Ten wykład zawiera wszystko, co powinno się wiedzieć, aby bezpiecznie i z zachowaniem prywatności kupować i płacić w internecie. Są zarówno praktyczne porady, jak i przegląd oszustw i przekrętów, jakie stosują nieuczciwi sprzedawcy, a na które warto uważać.

Jest to pierwszy webinar z zakresu cyberbezpieczeństwa inaugurujący nową akcję Banku BNP Paribas: MISJĘ EDUKACJA.

POPRZEDNI ARTYKUŁ

System umawiania wizyt Booksy. Zobacz, jakie to proste

System umawiania wizyt Booksy. Zobacz, jakie to proste

Booksy to bezpłatny serwis oferujący możliwość rezerwacji online konkretnej usługi w konkretnym miejscu i o konkretnej godzinie. Znajdziemy tam szeroki…

Czytaj więcej

NASTĘPNY ARTYKUŁ

Bank BNP Paribas wykorzystuje otwartą bankowość do potwierdzania tożsamości klienta w nowy sposób

Bank BNP Paribas wykorzystuje otwartą bankowość do potwierdzania tożsamości klienta w nowy sposób

Bank BNP Paribas udostępnia pierwszą usługę otwartej bankowości dedykowaną klientom produktów Personal Finance. Dzięki nowej usłudze klienci indywidualni w szybszy…

Czytaj więcej