Zlecenie stałe pod lupą. Jak je ustawić i usunąć?

Zdarza Ci się czasem zapomnieć o jakiejś ważnej płatności? Choć może się to przytrafić każdemu, konsekwencje bywają poważne. Sprytnym sposobem na uniknięcie problemów jest ustawienie zlecenia stałego. Zobacz, jak to działa i kiedy warto zdecydować się na takie rozwiązanie.
Czym jest zlecenie stałe?
Zlecenie stałe to dyspozycja bankowa, która polega na automatycznym wykonywaniu przelewu na wskazany rachunek bankowy w określonym czasie, np. raz w miesiącu, w wyznaczonym przez Ciebie dniu. Wyróżnikiem tego rozwiązania jest to, że za każdym razem kwota płatności jest taka sama i nie zmienia się z biegiem czasu.
Pamiętaj, że możesz je ustawić na czas nieokreślony (np. co miesiąc aż do anulacji zlecenia stałego) albo na czas określony (do daty końcowej podanej w dyspozycji). W dowolnym momencie możesz je również edytować lub usunąć.
Kiedy warto ustawić przelew automatyczny?
Szeroki zakres zastosowania zlecenia stałego sprawia, że niemal każdy może zyskać na skorzystaniu z tego rozwiązania. Warto to rozważyć przede wszystkim wtedy, gdy zależy Ci na terminowym regulowaniu jakiegoś zobowiązania, w przypadku którego ewentualne opóźnienia są wyjątkowo dotkliwe. Może to być np. rata spłacanego kredytu gotówkowego czy hipotecznego. Dzięki temu nie będziesz martwić się tym, że zapomnisz i otrzymasz monit z ponagleniem do zapłaty.
Używając zlecenia stałego, możesz również zmotywować się do regularnego odkładania pieniędzy na jakiś cel. Wystarczy tylko ustawić dyspozycję przelewu wewnętrznego na Twoje konto oszczędnościowe, np. kilka dni po tym, jak dostajesz wynagrodzenie za pracę czy pieniądze z innego źródła. Teraz już nie zapomnisz o oszczędzaniu!
Zlecenie stałe pomoże także w terminowym regulowaniu należności dotyczących mieszkania czy dodatkowych aktywności, o ile płacisz za nie tyle samo w regularnych odstępach czasu. Możesz płacić w ten sposób np. za Internet, czynsz do spółdzielni, kurs angielskiego czy zajęcia baletu dla dziecka. Jeśli już mówimy o najmłodszych, możesz również ustawić zlecenie stałe z kieszonkowym i przelewać je bezpośrednio na ich rachunek.
Niezależnie od tego, co zamierzasz opłacać poprzez zlecenie stałe, możesz zyskać kilka korzyści:
- oszczędność czasu – nie trzeba ręcznie wypełniać kilku poleceń przelewu,
- gwarancję terminowości – przelew zostanie wysłany w wyznaczonym dniu, nawet jeśli o nim zapomnisz,
- pomoc w zarządzaniu różnymi zobowiązaniami – jeśli ustawisz datę końcową zlecenia stałego, zostanie ono anulowane wraz z ostatnim przelewem. Nie musisz więc pamiętać o tym, kiedy dokładnie kończysz spłacanie rat za telewizor, a kiedy za samochód, bo wszystko odbywa się automatycznie.
Ustawienie lub modyfikacja zlecenia stałego w Banku BNP Paribas – instrukcja krok po kroku
Nie musisz udawać się do oddziału Banku BNP Paribas, aby załatwić tę sprawę. Wszystko zrobisz za pośrednictwem aplikacji mobilnej GOmobile lub bankowości internetowej GOonline. Zobacz, jak edytować zlecenie stałe lub ustawić nowe – poniższe instrukcje przeprowadzą Cię przez cały proces krok po kroku.
Zlecenie stałe w aplikacji mobilnej GOmobile
- Zaloguj się do aplikacji GOmobile.
- Przejdź do dolnego menu i odszukaj przycisk „Płatności”. Kliknij w niego.
- Wybierz opcję „Planowane płatności”.
- Kliknij w „Nowe zlecenie stałe”.
- Wybierz typ przelewu: krajowy (na rachunek należący do kogoś innego) lub własny (na swoje inne konto, np. oszczędnościowe).
- Uzupełnij polecenie przelewu tak, jak zwykle, podając:
- nazwę odbiorcy,
- numer rachunku odbiorcy,
- adres odbiorcy,
- tytuł przelewu.
- Wpisz kwotę przelewu, wybierając jedną z dostępnych opcji:
- kwota – podajesz konkretną wartość, np. 50 zł,
- procent salda – określasz, jaki procent Twoich pieniędzy ma zostać przelany, np. 10%,
- nadwyżka – wskazujesz, ile pieniędzy ma zostać na Twoim koncie po realizacji przelewu.
- Ustaw cykliczność i okres obowiązywania zlecenia stałego – wyznacz dzień, w którym będzie realizowany przelew i ewentualnie datę zakończenia dyspozycji.
- Zatwierdź.
Zlecenie stałe w bankowości internetowej GOonline
- Zaloguj się do bankowości internetowej GOonline.
- Kliknij w przycisk „Przelewy”, który znajduje się w górnym menu.
- Z dostępnych opcji „Rodzaj przelewu”, wybierz „Zlecenie stałe”.
- Postępuj zgodnie z krokami 5-9 z instrukcji znajdującej się powyżej.
Anulacja lub edycja zlecenia stałego
Jak usunąć zlecenie stałe lub dokonać w nim zmian? Ścieżka wygląda dokładnie tak, jak powyżej. Musisz zatem przejść do „Planowanych płatności” w aplikacji GOmobile lub do „Planowania płatności” w bankowości internetowej GOonline, a następnie edytować lub usunąć wybraną pozycję.
Stałe zlecenie a polecenie zapłaty – na czym polega różnica?
Chociaż te dwa pojęcia wyglądają podobnie i w obu przypadkach masz do czynienia z przelewem cyklicznym, to jednak działają nieco inaczej. Zlecenie stałe przydaje się wtedy, gdy regularnie wykonujesz przelew na dokładnie taką samą kwotę. Jeśli wartości te różnią się, np. masz do opłacenia rachunek za rzeczywiste zużycie prądu, które może być różne co miesiąc, skorzystaj zamiast tego z polecenia zapłaty. W tym przypadku powtarzające się płatności będą regulowane automatycznie z Twojego konta bankowego, nawet jeśli za każdym razem będzie to inna kwota.
Aby ustawić polecenie zapłaty, złóż odpowiednią dyspozycję u odbiorcy tej płatności, czyli np. dostawcy prądu, gazu czy Internetu. Gdy informacja o tym trafi do Banku BNP Paribas, wniosek zostanie sprawdzony, a polecenie zapłaty uruchomione.