Bank zmieniającego się świata

Sprawdź, jak nie stracić pieniędzy. Oszustwa na BLIK-a

Sprawdź, jak nie stracić pieniędzy. Oszustwa na BLIK-a

Znajomy w wiadomości prywatnej na portalu społecznościowym prosi Cię o pilną pomoc i przesłanie pieniędzy z wykorzystaniem kodu BLIK? Firma energetyczna lub kurierska przesyła Ci SMS-a z prośbą o zainstalowanie aplikacji BLIK i uregulowanie zaległej płatności? Uważaj! Najpewniej w ten sposób ktoś chce ukraść Twoje pieniądze.

Już ponad 8 mln użytkowników w Polsce korzysta z popularnej metody płatności BLIK. Tylko w drugim kwartale 2021 r. wpisując 6-cyfrowe kody generowane przez aplikacje bankowe zrealizowano 176 mln transakcji na kwotę 24 mld zł*.

Nic dziwnego, że cyberprzestępcy do prób wyłudzania naszych danych, tworzenia fałszywych stron internetowych banków i kopiowania kart płatniczych dołożyli tzw. oszustwa na BLIK-a.

Przeczytaj ten artykuł, by dowiedzieć się, na czym one polegają i jak się przed nimi ustrzec.

 

Co to jest oszustwo na BLIK-a?

Najprościej mówiąc, celem przestępców posługujących się tą metodą jest wyłudzenie od ofiary 6-cyfrowego kodu BLIK i szybka realizacja transakcji z jego użyciem (np. w bankomacie). W efekcie ofiara zostaje okradziona ze środków na swoim rachunku bankowym. Jak to możliwe?

Oszuści wykorzystują przede wszystkim łatwowierność ofiar. Oto przykłady:

  • Za pośrednictwem komunikatora w mediach społecznościowych dostajesz informację od znajomego o tym, że np. zgubił portfel i szybko potrzebuje wsparcia finansowego. Wysyłasz mu kod BLIK, on realizuje wypłatę w bankomacie, a Ty autoryzujesz transakcję w aplikacji swojego banku. Proste. Problem w tym, że to wcale nie był Twój znajomy, tylko cyberprzestępca, który włamał się na jego profil, by wysłać wiadomość.
  • Dostajesz SMS-a lub maila z informacją o nieuregulowanej płatności (np. wobec firmy energetycznej lub za odbiór przesyłki). Możesz zapłacić przekazując kod BLIK, klikając w podany link albo instalując w telefonie aplikację BLIK. Każdy z tych przypadków to próba wyłudzenia danych do logowania na Twoje konto bankowe.
  • Kupujesz towar w serwisie ogłoszeniowym. Sprzedawca prosi Cię w wiadomości prywatnej o kliknięcie w link, by zrobić przelew, logując się na konto bankowe lub korzystając z BLIK-a. To najpewniej również próba wyłudzenia od Ciebie danych, potrzebnych do kradzieży pieniędzy z Twojego konta.
  • Odbierasz telefon od pracownika banku, który informuje Cię np. o konieczności zweryfikowania danych do logowania lub podanie kodu BLIK w celu sprawdzenia ostatniej transakcji lub wypłaty. To jednak również próba oszustwa, a podawanie jakichkolwiek danych może skończyć się dla Ciebie utratą środków na koncie.

To tylko kilka przykładów oszustw, opisywanych m.in. przez policję oraz wielu ekspertów od cyberbezpieczeństwa.** Pomysłowość złodziei jest duża, więc powyższa lista nie jest zamknięta. Dlatego zawsze pamiętaj o podstawowych zasadach, które uchronią Cię przed utratą oszczędności.

Sprawdź, co powinno wzbudzić Twoją czujność

  • Znajomy prosi Cię o pieniądze za pośrednictwem maila bądź komunikatora internetowego. Nawet jeżeli masz chęć mu pomóc, nie ufaj tej informacji. Pod żadnym pozorem nie klikaj w przesłany link i nie podawaj kodu BLIK. Zadzwoń do znajomego i przekonaj się, czy to naprawdę on wysłał wiadomość.
  • Prawdziwy pracownik banku NIGDY nie poprosi Cię o Twoje dane do logowania do bankowości internetowej ani o podanie kodu BLIK w celu weryfikacji transakcji.
  • Bank NIGDY nie wysyła maili bądź SMS-ów z prośbą o kliknięcie w podany link do bankowości internetowej czy systemu płatności. Nie prosi o podawanie kodów BLIK. Nie otwieraj przesłanego w ten sposób linka.
  • Nie ma czegoś takiego jak aplikacja BLIK, którą można zainstalować w telefonie – kody BLIK generuje się z poziomu aplikacji swojego banku.
  • Nie ufaj wiadomościom otrzymywanym np. z firm kurierskich czy energetycznych – jeżeli nie masz pewności, że informacja przyszła z wiarygodnego źródła, nie otwieraj załączników ani przesłanych linków.
  • Zachowaj szczególną ostrożność w serwisach ogłoszeniowych – dokładnie zapoznaj się z zasadami bezpiecznych płatności danego portalu. NIGDY nie podawaj sprzedającemu wrażliwych danych, jak np. login i hasło do bankowości internetowej, PESEL, nazwisko panieńskie matki, numer karty płatniczej czy kod CVV2/CVC2. To wszystko informacje, za pomocą których oszust może wyprowadzić środki z Twojego konta lub karty kredytowej.
  • Jeżeli cokolwiek wzbudza Twoje wątpliwości w zakresie bezpieczeństwa transakcji, niezwłocznie skontaktuj się bankiem.

 

 

* https://blik.com/blik-w-ii-kw-2021-olbrzymi-wzrost-popularnosci-przelewow-na-telefon-1

** https://policja.pl/pol/aktualnosci/188493,Oszustwa-metoda-na-BLIK-policjanci-ostrzegaja.html

 

POPRZEDNI ARTYKUŁ

Jak sporządzić testament i uwzględnić inne zobowiązania finansowe?

Jak sporządzić testament i uwzględnić inne zobowiązania finansowe?

Temat rozporządzeń majątkowych na wypadek śmierci nie dla wszystkich jest łatwy. Jednakże w większości wypadków zupełnie naturalnie przychodzi w życiu…

Czytaj więcej

NASTĘPNY ARTYKUŁ

Teraz 0 zł za wpłatę gotówki we wpłatomatach sieci Planet Cash i Euronet. Promocja Banku BNP Paribas

Teraz 0 zł za wpłatę gotówki we wpłatomatach sieci Planet Cash i Euronet. Promocja Banku BNP Paribas

Wpłacaj pieniądze szybko, łatwo i wygodnie dzięki sieci wpłatomatów zlokalizowanych poza Oddziałami Banku BNP Paribas. Za wpłaty dokonane przy…

Czytaj więcej