Bank zmieniającego się świata

Co robić, a czego nie robić, by być Cyberbezpiecznym?

Co robić, a czego nie robić, by być Cyberbezpiecznym?

„Świat, który znamy, stanął na głowie” – tym stwierdzeniem Rafał Masny rozpoczyna odcinek poświęcony Hakerom i Cyberprzestępcom. Grupa ta bardzo dobrze dostosowała się do warunków panującej pandemii koronawirusa na świecie.

W ostatnich czasach większość naszej aktywności przeniosła się do internetu: praca, nauka, zakupy, rozmowy z najbliższymi czy nawet treningi personalne. Powoduje to ogromne przeciążenie sieci, a co za tym idzie stwarza idealne środowisko szerzenia dezinformacji, fake newsów czy próby wyłudzenia danych/pieniędzy. Dokładne przykłady takiego działania przytacza w filmie Rafał Masny.

Pozostaje zatem postawić pytanie: Co robić, a czego nie robić, by być Cyberbezpiecznym?

Poniżej przedstawiamy kilka rad:

  1. Uważaj na wiadomości e-mail, zwłaszcza:

  • jeśli nadawca nie jest Ci znany;
  • jeśli znajdują się w nich słowa kluczowe, takie jak: coronavirus, COVID-19, lockdown, working from home, pandemic, health crisis, koronawirus, kwarantanna, praca zdalna, pandemia, kryzys itp.;
  • jeśli zawierają nazwy: szpitali, klinik, grup naukowych lub rządowych;
  • jeśli zawierają linki;
  • jeśli zawierają załączniki;
  • jeśli temat wiadomości dotyczy koronawirusa (liczby ofiar, nazwy szczepionek lub leków, informacji na temat długości kwarantanny, etc.);
  • wiarygodność otrzymanych komunikatów (e-mail, SMS) dotyczących koronawirusa zawsze weryfikuj na oficjalnych stronach rządowych.

 

  1. Uważaj na fałszywe sklepy internetowe!

  • przed dokonaniem zamówienia w sklepie internetowym, zweryfikuj adres strony z której zamawiasz;
  • dobrym rozwiązaniem jest korzystanie z porównywarek cenowych, które weryfikują sklepy.

 

  1. Bankuj online – bezpiecznie!

  • sprawdzaj adres strony internetowej, na której dokonujesz płatności;
  • nie korzystaj z linków przesłanych przez SMS lub e-mail;
  • zwróć uwagę, czy adres zaczyna się od https i widzisz symbol zamkniętej zielonej kłódki;
  • zawsze czytaj całą treść wiadomości z kodem do autoryzacji i sprawdzaj numer rachunku, na który chcesz wysłać przelew;
  • pobieraj aplikacje tylko z autoryzowanych sklepów oraz stron internetowych;
  • nigdy nie instaluj żadnych aplikacji z nieznanych źródeł, jeśli ktoś Cię o to prosi, prawdopodobnie jest to próba zainstalowania szkodliwego oprogramowania na Twoim telefonie.
  1. Jeżeli otrzymałeś wiadomość, co do której masz podejrzenia:

  • nie otwieraj załączników dołączonych do wiadomości;
  • nie klikaj w linki załączone do wiadomości, możesz sprawdzić na jakie strony kierują poprzez najechanie wskaźnikiem kursora na odnośnik – zwróć uwagę czy adres strony jest Ci znany;
  • nie podawaj żadnych danych – szczególnie nie podawaj haseł lub innych poufnych informacji;
  1. Weryfikuj wszystkie aukcje i zbiórki pieniędzy związane z covid-19

 

Zapraszamy do obejrzenia odcinka.

 

POPRZEDNI ARTYKUŁ

Język migowy w każdym oddziale Banku BNP Paribas

Język migowy w każdym oddziale Banku BNP Paribas

Bank BNP Paribas konsekwentnie przystosowuje swoje oddziały do obsługi wszystkich klientów, również tych z niepełnosprawnościami słuchu lub mowy. Od…

Czytaj więcej

NASTĘPNY ARTYKUŁ

Aplikacja GOmobile

Nowy interfejs i łatwiejsze korzystanie z Google Pay – Bank BNP Paribas aktualizuje aplikację

Zgodnie ze strategią ciągłego rozwoju, aplikacja mobilna Banku BNP Paribas jest regularnie aktualizowana. Klienci mogą już korzystać z…

Czytaj więcej