7 zasad bezpieczeństwa bankowości mobilnej

Spis treści
Z najnowszego raportu NetB@nk, który powstał na zlecenie Związku Banków Polskich, wynika, że na koniec 2024 r. liczba osób, które aktywnie korzystają z bankowości mobilnej wyniosła 23,8 mln. Co więcej, 76% klientów (ok. 18 mln) używa wyłącznie aplikacji mobilnych [1]. Jednak wraz z rosnącą popularnością bankowości mobilnej, wzrasta również ryzyko związane z cyberprzestępczością. Z jakimi zagrożeniami możemy się spotkać, korzystając z aplikacji mobilnych? Jak bezpiecznie korzystać z bankowości mobilnej?
Czy aplikacje mobilne są bezpieczne?
Tak. Aplikacje bankowe takie jak GOmobile od Banku BNP Paribas, są projektowane z myślą o bezpieczeństwie użytkowników. Proces tworzenia takich aplikacji obejmuje zaangażowanie zespołu wykwalifikowanych specjalistów, którzy dbają o implementację zaawansowanych mechanizmów ochrony danych. Dzięki temu użytkownicy, tacy jak Ty, mogą korzystać z aplikacji bankowych z pewnością, że ich dane osobowe i finansowe są chronione przed nieautoryzowanym dostępem.
Jednakże, mimo że aplikacje te są zabezpieczone na poziomie technologicznym, warto zachować zdrowy rozsądek podczas korzystania z nich. Cyberprzestępcy stale rozwijają nowe metody wyłudzania informacji, takie jak phishing czy malware, które mogą prowadzić do nieautoryzowanego dostępu do kont bankowych. Mogą oni próbować manipulować użytkownikami, aby ci nieświadomie ujawnili swoje dane logowania lub zainstalowali złośliwe oprogramowanie na swoich urządzeniach.
Warto zatem podkreślić, że bezpieczeństwo to nie tylko kwestia technologiczna, ale także odpowiedzialność użytkownika. Dlatego Twoja ostrożność i świadomość zagrożeń mają kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa Twoich środków i danych.
Zasady korzystania z bankowości mobilnej – zwiększ bezpieczeństwo w sieci
Chcesz świadomie i odpowiedzialnie korzystać z bankowości mobilnej? Poznaj zasady bezpiecznego korzystania z bankowości mobilnej, które pozwolą zminimalizować ryzyko włamania na Twoje konto bankowe. Reguły te powinny być stosowane zbiorczo i bezwzględnie, bez żadnych odstępstw.
Weryfikuj podejrzane maile i SMS-y
Pamiętaj o jednym: bank NIGDY nie wyśle ani SMS-a, ani e-maila z prośbą o zalogowanie się do bankowości online (czy bankowości mobilnej) poprzez link zawarty w takich wiadomościach. Jeżeli otrzymasz taką prośbę, zignoruj ją i pod żadnym pozorem nie loguj się w taki sposób do swojego konta.
Zwracaj uwagę na szczegóły w wiadomościach, takie jak nieprawidłowy adres e-mail nadawcy, błędy językowe czy nietypowe prośby o podanie danych osobowych. Podejrzane mogą być również wiadomości, które wywołują poczucie pilności, np. informując o rzekomych problemach z kontem, które wymagają natychmiastowego działania.
Sprawdzaj bezpieczeństwo instalowanych aplikacji
Przed pobraniem aplikacji bankowej upewnij się, że pochodzi ona z oficjalnego źródła – dla urządzeń z systemem Android jest to Google Play, a dla iOS App Store. Nigdy nie instaluj aplikacji z nieznanych źródeł lub linków otrzymanych w wiadomościach. Dodatkowo, regularnie aktualizuj aplikację bankową, ponieważ nowe wersje często zawierają poprawki związane z bezpieczeństwem.
Stwórz silne i unikalne hasło
Bardzo ważnym elementem bezpieczeństwa bankowości mobilnej jest silne hasło, które powinno mieć co najmniej 15 znaków, zawierać wielkie i małe litery, cyfry oraz znaki specjalne, np. @#ś&!. Może być równoważnikiem zdania lub całym zdaniem – łatwym do zapamiętania przez Ciebie, ale trudnym do odgadnięcia przez innych.
Hasło powinno być znane wyłącznie Tobie i bezpiecznie przechowywane – nie zapisuj go w łatwo dostępnych miejscach. Pamiętaj, że pracownik banku nigdy nie poprosi Cię o login ani hasło. Jeśli używasz hasła maskowanego, podczas logowania podawaj tylko wybrane znaki. W przypadku logowania podpisem elektronicznym, nie udostępniaj nikomu nośnika kryptograficznego ani kodu PIN do niego.
Unikaj używania tego samego hasła w różnych serwisach oraz stosowania łatwych do odgadnięcia kombinacji, np. dat urodzenia. Możesz skorzystać np. z menedżera haseł, który pomoże w generowaniu i bezpiecznym przechowywaniu skomplikowanych haseł.
Ustal dzienne limity transakcyjne
Staraj się ustawiać limity, które nie będą dla Ciebie uciążliwe na co dzień, ale które też nie będą dużo wyższe od Twoich codziennych wydatków. Ten sposób może uchronić Cię przed znaczącymi stratami w sytuacji, gdy telefon zostanie skradziony lub ktoś uzyska nieautoryzowany dostęp do Twojej aplikacji bankowej.
Stosuj w telefonie zabezpieczenia biometryczne
Wykorzystanie zabezpieczeń stanowi zaawansowaną metodę ochrony dostępu do bankowości mobilnej. Technologie takie jak odcisk palca czy rozpoznawanie twarzy znacząco podnoszą poziom bezpieczeństwa, jednocześnie zapewniając wygodę użytkowania. W przeciwieństwie do tradycyjnych kodów PIN czy haseł, danych biometrycznych nie można zgadnąć ani ukraść.
Autoryzacja operacji i logowanie biometrią dostępne są, jeśli Twój telefon obsługuje biometrię i spełnia wymogi bezpieczeństwa. W Banku BNP Paribas możesz szybko i bezpiecznie potwierdzać operacje w aplikacji twarzą (tylko telefony z systemem iOS) lub odciskiem palca (iOS i Android).
Włącz ochronę behawioralną
Ochrona behawioralna analizuje Twój unikalny sposób korzystania z bankowości – tempo pisania, sposób trzymania telefonu czy nawigację po aplikacji. Tworzy indywidualny model zachowania, który trudno podrobić, nawet jeśli ktoś zna Twoje hasło. Gdy system wykryje odstępstwa od wzorca, uruchamia dodatkowe zabezpieczenia, chroniąc Twoje konto przed oszustami. Ochronę behawioralną w Banku BNP Paribas możesz włączyć w ustawieniach profilu w GOonline lub GOmobile – działa w tle i nie wymaga dodatkowych haseł.
Jak działa ochrona behawioralna?
Nie loguj się do konta bankowego poprzez publiczną sieć Wi-Fi
Korzystanie z publicznych sieci Wi-Fi do logowania się do bankowości mobilnej niesie ze sobą poważne ryzyko dla bezpieczeństwa Twoich danych finansowych. Otwarte sieci w kawiarniach, lotniskach czy centrach handlowych są często celem ataków cyberprzestępców, którzy mogą przechwycić przesyłane informacje.
Ataki typu „Man-in-the-Middle” (MITM) są szczególnie niebezpieczne w takich środowiskach, umożliwiając hakerom przechwycenie danych logowania i innych poufnych informacji. Aby uchronić swoje konto osobiste korzystaj wyłącznie z zaufanych, prywatnych sieci Wi-Fi lub połączenia komórkowego do obsługi bankowości mobilnej.
Co jeszcze możesz zrobić, by uchronić się przez cyberzagrożeniami?
Warto rozważyć aktywację powiadomień SMS. Dzięki tej usłudze w czasie rzeczywistym otrzymasz powiadomienie o wybranych operacjach na koncie bankowym, karcie lub logowaniu. Funkcja ta pozwala na natychmiastowe wykrycie nieautoryzowanych operacji, co jest kluczowe w szybkim reagowaniu na potencjalne zagrożenia. W Banku BNP Paribas możesz ją włączyć, logując się do bankowości internetowej GOonline i wybierając GOalert pakiet powiadomień SMS.
Możesz też włączyć bezpłatne powiadomienia push w aplikacji GOmobile. Dzięki nim natychmiast otrzymasz informację o wybranych operacjach na wskazanych rachunkach (np. o obciążeniu na koncie osobistym). Powiadomienia pojawiają się w formie komunikatu na ekranie Twojego smartfona, co pozwala szybko zareagować w przypadku podejrzanej aktywności. Aby je włączyć, zaloguj się do aplikacji GOmobile, a następnie wybierz Profil > Personalizacja > Powiadomienia.
[1] https://www.zbp.pl/getmedia/b69a6dc2-7b10-41c4-b9c5-b90803191acd/Netbank_Q4_2024_1