Bank zmieniającego się świata

Handel online z perspektywy przedsiębiorcy

Handel online z perspektywy przedsiębiorcy

Jak zadbać o Klienta, który robi zakupy w internecie? Jak przygotować się do sprzedaży online i rozwijać swój sklep? Postaramy się odpowiedzieć na te podstawowe pytania.

Rosnąca popularność sklepów internetowych

77% internautów w Polsce przynajmniej raz zrobiło zakupy online. W ciągu ostatniego roku odsetek Polaków kupujących w sieci wzrósł o 4 p.p. Tak wynika z raportu Gemiusa „E-commerce w Polsce 2021”[1] Każdy sprzedawca internetowy walczy o uwagę tej potężnej grupy potencjalnych klientów, poszukujących wszelakich towarów w Internecie.

Z roku na rok przybywa sklepów i sprzedawców, jak również klientów kupujących online. Konkurencja rośnie i nie tylko cena decyduje o finalizacji koszyka. Coraz więcej uwagi i dbałości wymaga doświadczenie klienta kupującego online. Co może zrobić przedsiębiorca, by to doświadczenie było jak najlepsze i zwiększało sprzedaż?

Podpowiadaj, co powinni kupić odwiedzający Twój sklep

Znasz to, jak podczas zakupów stacjonarnych sprzedawca najpierw pyta w czym może pomóc a następnie widząc niezdecydowanie klienta, podpowiada: „pokażę coś, co świetnie nam schodzi, zostało kilka sztuk”. To świetny zabieg, który oparty jest na tzw. social proof, czyli społecznym dowodzie słuszności. Krótko mówiąc sprzedawca dzieli się obserwacjami, jak zachowują się inni klienci tego sklepu, co wybierają najczęściej, za co chcą zapłacić. To nie jego prywatne zdanie czy interes sklepu, ale podzielenie się faktem. Zazwyczaj działa na sprzedaż, bo większość dotychczasowych klientów, którzy zrobili zakupy, nie może się mylić.

Jak zastosować social proof w sklepie internetowym?

Po pierwsze zrób specjalne zakładki w zależności od tego, co w danym okresie najlepiej się sprzedaje. Jeśli szykujesz sklep na boom przedświątecznych zakupów – zrób specjalne zakładki, kategorie produktów np. Top 10 prezentów w 2021 r., Prezenty dla Niej, Prezenty dla dziecka, Upominki dla przyjaciół itp., w ten sposób ułatwisz klientowi wybór i jednocześnie skierujesz go na kupowanie asortymentu, który chcesz sprzedać.

W tym miejscu sklepu zadbaj o tematyczne grafiki i opisy nawiązujące do świąt. Dodatkowo zwiększysz prawdopodobieństwo, że klient zrobi zakupy, jeśli wprowadzisz specjalny rabat na daną kategorię. Jeśli nie możesz sobie pozwolić na zaproponowanie zniżki, spróbuj zachęcić do zakupów gratisem, darmowym zapakowaniem prezentu lub tańszą wysyłką. W opisie prezentów możesz dodać opinie klientów, którzy wcześniej kupili daną rzecz. Najlepiej jeśli to będzie prawdziwy cytat, bez upiększania i korekty, a nawet link do opinii, np. z Google.

 

Rabat za zapis do newslettera

Myśl do przodu. Jeżeli okres przedświąteczny to czas największego ruchu w Twoim sklepie, wykorzystaj go do budowania społeczności. Zorganizuj zapisy na newsletter, a w zamian za pozostawienie maila zaoferuj zniżkę. Nawet jeśli klient nie zrobi zakupów od razu, to zostawi kontakt, dzięki czemu możesz mu przypomnieć o porzuconym koszyku, poinformować o nowej promocji, wykorzystać w innych okresach w roku, w których może poszukiwać pomysłów na zakupy.

Baza newslettera sprawdzi się np. z okazji Dnia Babci i Dziadka, Walentynek, Dnia Dziecka czy okresu zakupów na nowy rok szkolny. To dobry zabieg na to, by przypominać o swoim sklepie przy innych okazjach. Klient, któremu wyślesz gotowe propozycje w odpowiednim czasie i ułatwisz mu zrobienie zakupów, podsuwając gotowe pomysły, prędzej zdecyduje się na zakupy w twoim sklepie.

Klient lubi płacić mniej, ale wygoda płatności też ma znaczenie

Jeśli prowadzisz sklep stacjonarny oprócz płatności gotówkowych musisz być przygotowany na przyjmowanie płatności kartą. Coraz więcej osób korzysta z kart płatniczych, a brak terminala w sklepie sprawia, że rezygnują z zakupów, bo nie są noszą przy sobie gotówki. Taka strata klienta może być trwała – więcej może nie wrócić do twojego sklepu.

Podobnie w sklepie online musisz zadbać o wygodę płatności i na pierwszym miejscu postawić oczekiwania klientów. Rośnie zaufanie konsumentów do płatności online. Popularne są szybkie przelewy, w których klient może wybrać logo swojego banku i za pomocą kilku kliknięć zapłacić za zakupy w Twoim sklepie.

Coraz więcej sklepów decyduje się także na wprowadzenie sprzedaży na raty. Popularność płatności ratalnych zwiększa łatwa dostępność i integracja systemu ratalnego ze sklepem internetowym. Raty możesz uruchomić w swoim sklepie we współpracy z bankiem. Bank jest odpowiedzialny za prosty proces i ścieżkę zakupową klienta. Ty zyskujesz na większej sprzedaży i podniesieniu satysfakcji kupujących. Oprócz tego bank zapewnia wsparcie i konsultacje swoich ekspertów i dodatkowe materiały marketingowe, które wspierają przy promowaniu kupowania na raty w twoim sklepie.

Ważne daty dla e-commerce w końcówce roku

Już czas by zakasać rękawy i przygotować sprzedaż na przedświąteczny boom zakupowy. Wiele raportów wskazuje na to, że to kolejny rok, w którym sklepy online będą generować duży ruch i największe obroty.

Black Friday jest symbolicznym początkiem tego okresu i przypada w tym roku 26 listopada. Chwilę po nim 29 listopada jest Cyber Monday, a potem na stałe w kalendarzu 6 grudnia, czyli Mikołajki i „wielki finał” przed Wigilią 24 grudnia.

Dla e-commerce to czas największych zysków i wyzwań w zabieganiu o uwagę oraz zakupy coraz większej grupy internetowych klientów. Dlatego polecamy naszą sekcję e-commerce, wejdź i zapoznaj się z dostępnymi materiałami.

 

[1] 77% internautów kupuje online – Gemius – Knowledge that supports business decisions

POPRZEDNI ARTYKUŁ

Praktyki, czyli pomysł na rozwój kariery

Praktyki, czyli pomysł na rozwój kariery

Swoim doświadczeniem, związanym z udziałem w letnich praktykach zawodowych, podzieliła się z nami Sandra. Przez okres wakacyjny praktykantka w Biurze…

Czytaj więcej

NASTĘPNY ARTYKUŁ

Jak szukać pracy? Poradnik zawodowy – część trzecia

Jak szukać pracy? Poradnik zawodowy – część trzecia

Miejsc, w których można szukać ofert pracy przybywa. Choć rzadziej chodzi się dziś do Urzędów Pracy, czy szuka ofert w…

Czytaj więcej