Black Friday i Cyber Monday, czyli czas zakupów

Koniec roku to czas gorączki zakupowej, związanej z przygotowaniami do Świąt, Nowego Roku i zimowych wyjazdów. W tym okresie dwa szczególne dni pod koniec listopada przynoszą rekordowe obroty handlowcom i ogromne emocje kupującym. Black Friday i Cyber Monday to najlepsza okazja, by upolować najlepsze okazje i większość z nas próbuje dokonać tej sztuki online.
Czarny Piątek (ang. Black Friday) to już od połowy poprzedniego stulecia tradycyjny początek zakupów przedświątecznych. Do zakupów sklepy zachęcają bardzo korzystnymi obniżkami cen, a zbliżająca się gwiazdka powoduje, że klienci gromadnie ruszają do sklepów tradycyjnych i internetowych. Każdego roku wydają w tym dniu coraz więcej.
Tradycja zakupów
Tradycja przyszła ze Stanów Zjednoczonych, gdzie pierwszy piątek po Święcie Dziękczynienia, zawsze wypadającym w czwartek, był naturalnym początkiem świątecznych zakupów. W naszym stuleciu każdy taki czwartek był lepszy od poprzedniego pod względem obrotów, a w rekordowym 2020 r. w samych Stanach Zjednoczonych klienci wydali tego dnia ponad 9 miliardów dolarów, co oznacza wzrost o 19% w porównaniu z rokiem poprzednim.
Jak widać, możliwość kupowania online skutecznie pomogła pobić kolejny rekord. Bez wątpienia zakupy online zdominowały poprzedni sezon, o czym świadczy fakt, że obroty w Cyber Monday w 2020 r. były jeszcze wyższe. Osiągnęły poziom 10.8 miliardów dolarów.
Cyber Poniedziałek (ang. Cyber Monday) to dzień specjalnie poświęcony zakupom internetowym. Jest pierwszy poniedziałek po Black Friday i mniej więcej co trzy lata wypada już w grudniu.
W ten dzień sklepy kuszą internautów podwójnie. Nie dość, że nadal obowiązują atrakcyjne promocje z Black Friday, to dodatkowo w ten dzień obowiązuje wiele specjalnych zniżek. Polegają one na obniżonym koszcie przesyłki towaru lub wręcz darmowej dostawie.
Liczy się czas
Cyber Monday to oczywiście tradycja znacznie młodsza niż Black Friday, stworzona na początku naszego stulecia. Przez lata statystyki zakupowe obu dni podawano jako świetną ilustrację rosnącego udziału e-commerce w całości handlu detalicznego.
Ostatnio, także w 2020 r., Cyber Monday był regularnym zwycięzcą w kategorii wydatków, a Black Friday zdecydowanie dominował pod względem kwoty pojedynczych zakupów, czyli tzw. wielkości koszyka.
Potwierdzałoby to tezę, że chociaż w sieci kupuje coraz więcej ludzi, to jednak nadal w tradycyjnych sklepach wydajemy jednorazowo większe kwoty. Jednak bliższa analiza statystyk pokazuje, że spadek tradycyjnego handlu podczas każdego z tych dni jest podobny i w ostatnim roku wyniósł ponad 20%.
Jedna piąta klientów zrezygnowała z odwiedzenia w tym czasie tradycyjnego sklepu w porównaniu z 2019 r., przed pandemią. To bardzo duża zmiana zachowań konsumenckich. Szaleństwo zakupów w ostatnim tygodniu listopada w coraz większym stopniu powoduje zwiększony ruch w sieci, a nie w centrach handlowych.
W tym roku Black Friday wypada 26 listopada, a Cyber Monday ma miejsce 29 listopada
Warto więc poczekać z zakupem prezentów, zwłaszcza, że w większości przypadków zostaje wystarczająco dużo czasu, aby sklepy zdążyły z dostawą przed Wigilią.
Obecna sytuacja pandemiczna z pewnością sprzyja zakupom online i należy się spodziewać kolejnych rekordowych obrotów w obszarze zakupów internetowych. Ciekawe, czy także w tym roku w Cyber Monday kupimy więcej niż w Black Friday? Przewaga Cyber Monday jest wyraźna, ale w ostatnim roku Black Friday zmniejszył dystans dzielący go do lidera. Analitycy przewidują, że ten trend utrzyma się również w tym sezonie.