Bank zmieniającego się świata

Smartshopperzy, idą święta…

Smartshopperzy, idą święta…

W Wigilię sklepy stacjonarne pracują krócej. Od kilku lat przed świętami powraca dyskusja o tym, czy zupełnie nie zamknąć handlu tego dnia. Z drugiej strony parkingi i alejki centrów handlowych nie świecą tego dnia pustkami. Ktoś jednak robi zakupy na ostatnią chwilę. Niezorganizowani, zapracowani, spóźnialscy? A może tropiciele super okazji? Czy smartshopperzy robią zakupy w Wigilię? Przeanalizujmy.

Kiedy kupować i jak kupować prezenty dla bliskich?

Prawdziwy smartshopper planuje kupowanie prezentów z wyprzedzeniem. Ma czas, a wcześniej tworzy listę prezentów. Im wcześniej, tym lepiej. Lista zwiększa szanse na upolowanie prezentów przemyślanych, trafionych i co równie ważne w dobrej cenie. Nie dziwi go fakt, że ktoś zaczyna poszukiwania podarunków dla bliskich na dwa, a nawet trzy miesiące przed gwiazdką.

Smartshopper wie, jak zmieniają się ceny i kiedy „promocja”, „świąteczny rabat” czy „super mikołajowa oferta” są zwykłym zabiegiem marketingowym, a kiedy cena artykułu rzeczywiście jest obniżona i atrakcyjna. Zakupowy spryciarz jest obserwatorem i wyczuwa już po małej podwyżce cen, że coś się zaczyna dziać i że prawdopodobnie do świąt taniej już nie będzie.

Kiedy smartshopper kupuje ostatni prezent gwiazdkowy?

Możliwe, że jeszcze w listopadzie w okolicach coraz szumniej obchodzonego u nas Black Friday. W tym gorącym zakupowym okresie też jest czujny i porównuje ceny do swoich wcześniejszych obserwacji. Czasem się zdarza, że klika od razu „kupuje”, a czasem tylko uśmiechnie się pod nosem, skanując wzrokiem „okazyjne” ceny.

Smartshopper kupuje głównie w internecie, polując na najniższe koszty za całość, czyli koszt zakupu i wysyłki. Zdarza się, że koszty doręczenia paczki są dość wysokie i można odnieść wrażenie, że sprzedawcy w ten sposób rekompensują sobie niższą cenę produktu, która przyciągnęła klientów.  Zakupowy spryciarz może również bardzo szybko porównać ceny i parametry produktu w kilku sklepach w internecie. Zakupy może najczęściej zwrócić do sklepu w ciągu 30 dni od zakupu bez podawania przyczyny. Chociaż sam termin zwrotu ze względu na pandemię jest przez sklepy wydłużany i modyfikowany.

Co więcej, smartshopper ma jeszcze inne pole manewru do tego, by płacić mniej za zakupy online. Jeśli sklep ma aplikację mobilną, smartshopper instaluje ją, bo zdarza się, że Klient z aplikacją dostaje dodatkowy rabat na zakupy. Inny sposób na ekstra rabat to zapisanie się do newslettera sklepu. Smartshopper sprawdza wszystkie opcje rabatowe, które przyjdą mu do głowy.

Jak bezpiecznie płacić za zakupy internetowe?

Płacić mniej to jedno, ale płacić bezpiecznie za zakupy online to drugie. Smartshopper dba o bezpieczeństwo swoich płatności. W jaki sposób? Po pierwsze sprawdza w sieci opinie o sklepie – to pierwszy ważny test i jeśli wpisy innych użytkowników są pozytywne, może przejść dalej.

Kolejna rzecz, na którą Klient sklepu online powinien zwrócić uwagę to sposób szyfrowania witryny sklepu. Strona powinna posiadać certyfikat bezpieczeństwa, który można sprawdzić, klikając w kłódkę. Ponadto adres witryny sklepowej powinien rozpoczynać się od https://. Jeśli oba te warunki są spełnione, może przejść dalej.

Następny ważny element związany z bezpieczeństwem to sprawdzenie, jakie metody płatności oferuje sklep. Jeśli smartshopper widzi znane systemy tzw. bramki płatności, z których może zrobić szybki przelew z konta w swoim banku lub skorzystać z BLIK-a, to mocno podnosi wiarygodność sprzedawcy, a dodatkowo wpływa na czas obsługi zamówienia. Sprzedawca w kilka sekund rejestruje u siebie płatność i może od razu przygotowywać przesyłkę z zamówieniem.

BLIK

Najchętniej wybieranym przez kupujących sposobem płacenia za zakupy internetowe jest BLIK. Tak wynika z badań firmy Kantar Polska[1]. Klienci banków korzystający z BLIK-a bardzo chętnie polecają ten sposób płatności swoim znajomym. Można się domyślić, że w tej grupie jest duża grupa smartshopperów, dla których zarówno bezpieczeństwo, szybkość, jak i wygoda płatności są ważne.

BLIK wymaga posiadania na smartfonie aplikacji mobilnej banku. Sposób płacenia BLIKiem jest niezwykle prosty i przyjazny. Wystarczy w sklepie internetowym kliknąć na wybraną metodę płatności, a aplikacja w telefonie wygeneruje sześciocyfrowy, unikalny numer do wpisania w polu płatności. Kolejnym krokiem jest zatwierdzenie kwoty w aplikacji mobilnej i to wszystko.

Warto podkreślić, że żaden sklep internetowy nie może wymagać podawania kodu BLIK w inny sposób, na przykład przez telefon lub komunikator internetowy. Tylko w momencie płacenia za zakupy należy wpisać BLIK w odpowiednie pole na stronie sklepu i potwierdzić płatność w aplikacji banku. A po płatności pozostaje poczekać na przesyłkę i wykreślić kolejną rzecz z listy prezentów stworzonej przez smartshoppera.

 

[1] https://blik.com/blik-najsilniejsza-w-polsce-marka-w-kategorii-platnosci-mobilnych-1

 

POPRZEDNI ARTYKUŁ

OLX

Jak budować wizerunek i skutecznie rozmawiać? Poradnik zawodowy – część czwarta

Sukces budujesz jeszcze przed rozmową. Ważne jest dobre przygotowanie. 1. Pytania zadawane przez Rekrutrów mogą się powtarzać i część z…

Czytaj więcej

NASTĘPNY ARTYKUŁ

Czym jest Buy now pay later?

Czym jest Buy now pay later?

Buy now pay later (w skrócie BNPL) to najgorętszy obecnie temat w świecie e-Commerce. Każdy, kto nie przespał pandemicznego 2020…

Czytaj więcej