Bank zmieniającego się świata

Jak budować wizerunek i skutecznie rozmawiać? Poradnik zawodowy – część czwarta

OLX

Sukces budujesz jeszcze przed rozmową. Ważne jest dobre przygotowanie.

1. Pytania zadawane przez Rekrutrów mogą się powtarzać i część z nich znajdziesz w Internecie, czy poradnikach.

Istotne jest, aby Twoje odpowiedzi były nieszablonowe i zgodne z prawdą. Doświadczony rekruter pozna odpowiedź z poradnika. Tak, my też czytamy te artykuły i oglądamy filmy na YouTube.

2. Pomyśl, jakie są twoje mocne strony i nad czym powinieneś jeszcze popracować.

Poszukaj przykładów ze swojego doświadczenia, które zobrazują Twoje kompetencje. Kiedy udało Ci się rozwiązać problem w nieszablonowy sposób? Jaki był najciekawszy projekt, w którym uczestniczyłeś? Za co zostałeś doceniony?

Zastanów się, dlaczego rekruter zadaje konkretne pytania i jakie informacje będą najbardziej istotne w kontekście roli, na którą aplikujesz.

3. Nie narzekaj na Przełożonego, czy współpracowników.

Oczywiście możesz powiedzieć o różnicy zdań, jednak skup się na sytuacjach, kiedy udało Ci mimo to wypracować rozwiązanie. Opowiedz, jak rozwiązałeś konflikt w zespole – pokaż, że potrafisz pokonywać trudności.

4.Wywiad behawioralny jest popularną techniką stosowaną w rekrutacji do oceny kandydatów na podstawie ich przeszłych zachowań.

Przykładowo: Rekruter zamiast zadać hipotetyczne pytanie – „Jak zareagowałbyś/abyś pod dużą presją w pracy?”, poprosi – „Opisz sytuację, w której byłeś/łaś pod dużą presją w pracy. Jak zareagowałeś/łaś?”.

5.Użyj metody STAR, która pomoże Ci ustrukturyzować Twoją odpowiedź na pytania dotyczące wywiadu behawioralnego.

Korzystając z tej metody tworzysz celową historię, którą Rekruter może łatwo śledzić. Oto jak to działa:

  • Sytuacja: Jaki jest kontekst Twoje historii?

Podczas przedstawiania sytuacji mówisz swojemu słuchaczowi, kiedy lub gdzie to wydarzenie miało miejsce. Na przykład: Klient zgłosił problem – niedziałający moduł sterujący pracą maszyny produkcyjnej. Funkcjonowanie zakładu było zależne od ciągłości produkcji, a na dostawę nowego modułu trzeba by czekać 2 tygodnie.

  • Zadanie: Jaka była Twoja rola w tej sytuacji?

Skonsultowałem się z pracownikiem działu technicznego. Zasugerował, że można skorzystać ze starszej wersji modułu, która nie posiada wszystkich funkcji, ale umożliwi kontynuowanie produkcji. Starszy moduł można było sprowadzić tego samego dnia.

  • Akcja: Co zrobiłeś?

Przedstawiłem rozwiązanie klientowi. Nie był zadowolony, jednak udało mi się go przekonać, by do czasu dostawy nowego moduły zakupić zastępczy, którego koszty pokryje nasza firma (wiedziałem, że możemy go potem sprzedać).

  • Rezultat: Do czego doprowadziły Twoje działania?

Rozwiązanie okazało się na tyle efektywne, że klient nie potrzebował nowego modułu. Jednocześnie nie ponieśliśmy kosztu zakupu tymczasowego modułu, a klient podziękował za ekspresową reakcję na jego problem.

Pamiętaj, że Twoja odpowiedź powinna zająć około 1,5 do 2 minut. Postaraj się, żeby Twoje wypowiedzi były zwięzłe i rzeczowe.

  1. Bądź przygotowany, że usłyszysz pytanie, na które nie masz przemyślanej odpowiedzi.

Nie daj się ponieść emocjom. Rekruterowi zależy na szczerości, ale nie zapominaj o dyplomacji.

  1. Sprawdź czym zajmuje się firma.

W ten sposób pokazujesz, że jesteś zdeterminowany i świadomie wybierasz potencjalnego Pracodawcę. Zapoznaj się ze stroną internetową, profilem na LinkedIn i Facebooku. Sprawdź, czy cele i wartości firmy są zgodne z Twoimi przekonaniami

  1. Dokładnie zapoznaj się z opisem stanowiska, na które aplikujesz.

Przeanalizuj swoje doświadczenie i poznaj wartość rynkową. Pokaż, że posiadacz kompetencje i umiejętności wymagane na stanowisku a Twoje doświadczenie może zostać wykorzystane na korzyść firmy. Używaj konkretów i rzeczowej argumentacji.

  1. Nie bój się pytania o wynagrodzenie.

Przed rozmową sprawdź jakie są średnie zarobki na danym stanowisku. Postaraj się ocenić swój potencjał.

  1. Podczas spotkania będziesz miał okazję zadać pytania.

Wykorzystaj ją! Zastanów się, które kwestie są dla Ciebie istotne. Przygotuj pytania, które pomogą Ci sprawdzić, na ile Twoje wyobrażenie na temat firmy i stanowiska jest zgodne z rzeczywistością.

Zadając trafne pytania udowodnisz, że jesteś dociekliwy i poważnie podchodzisz do wyboru miejsca pracy. Uważaj, żeby nie zadawać pytań, na które odpowiedzi padły już podczas rozmowy.

  1. Dopasuj strój do charakteru i kultury organizacji.

Pamiętaj – jak Cię widzą, tak Cię piszą. Postaraj się ubrać wygodnie. Nie pozwól, żeby za ciasny pasek czy uwierający but rozpraszał Cię podczas rozmowy.

  1. Bądź punktualny.

Sprawdź dojazd i miej trochę czasu w zapasie. Zapisz numer telefonu do rekrutera. W przypadku nieprzewidzianych trudności poinformuj o spóźnieniu lub przełóż termin spotkania. Przed rozmową przez komunikator internetowy (np. Skype) przeprowadź próbę sprzętu i połączenia. Upewnij się, że nic Cię nie zaskoczy.

  1. Zadbaj o swój wizerunek na LinkedIn.

Rekruterzy często sprawdzają profile Kandydatów – spraw, aby był Twoją najlepszą wizytówką.

 

 

LinkedIn. Zarządzaj swoją tożsamością zawodową

LinkedIn jest najpopularniejszym na świecie portalem networkingowym zrzeszającym ponad 675 milionów ludzi.

Czy warto mieć konto na LI?

Niezależnie od stanowiska czy branży, w której pracujesz warto mieć profil na tym portalu. Podstawowe konto jest bezpłatne. Tworząc profil na LI zwiększysz swoje szanse na rozwój zawodowy, czy lepszą pracę. Dodatkowo dzięki artykułom branżowym, grupom tematycznym czy postom obserwowanych ekspertów będziesz miał dostęp do najświeższych informacji i opinii.

Po co LinkedIn?

Podstawowym celem, do którego możesz wykorzystać portal jest założenie profilu zawodowego, dzięki któremu stworzysz swoją profesjonalną tożsamość w świecie online. Odpowiednio prowadzony profil może przyciągnąć uwagę rekruterów i zwiększyć Twoje szanse na rynku pracy.

Zbuduj swoją biznesową sieć kontaktów, odszukaj znajomych z pracy czy uczelni i obserwuj ekspertów, którzy Cię inspirują.

Jak powinien wyglądać profil?

  1. Uzupełnij jak najwięcej informacji:
    • Nagłówek – warto dodać słowa kluczowe, które ułatwią odszukanie Twojego profilu.
    • Podsumowanie – napisz kilka zdań o sobie i swoim doświadczeniu, które zrobią dobre wrażenie i przyciągną uwagę rekruterów.
    • Wykształcenie
    • Doświadczenie zawodowe – napisz kilka słów o najważniejszych obowiązkach oraz dostosuj nazwy stanowisk do standardów obowiązujących na rynku.
    • Wolontariaty, organizacje
    • Kursy, certyfikaty
    • Wyróżnienia, nagrody
    • Projekty
    • Rekomendacje – nie bój się prosić o potwierdzenie swoich umiejętności i kompetencji. Zaangażuj osoby, z którymi miałeś okazję współpracować.
    • Zdjęcie – Pamiętaj, że to profil biznesowy, więc selfie, czy zdjęcie z wakacji     nie są dobrym pomysłem. Dopasuj zdjęcie do branży, w której pracujesz.
    • Zaproszenie do znajomych – dopuszczalne jest zapraszanie osób, których osobiście nie znasz. Istotne jest jednak, aby z takiej znajomości płynęła wartość dodana dla obu stron. Warto dołączyć do zaproszenia spersonalizowaną wiadomość.
  2. Korzystaj ze słów kluczowych pod kątem wyszukiwarek. Wykorzystaj popularne frazy w podsumowaniu i doświadczeniu zawodowym.
  3. Chcąc dotrzeć do większej grupy odbiorców publikuj artykuły i twórz treści, które mogą okazać się przydatne dla innych użytkowników.
  4. Obserwuj profile intersujących Cię firm. Bądź na bieżąco z wydarzeniami i inicjatywami, w które się angażują. Możesz również sprawdzić, czy aktualnie nie są prowadzone procesy rekrutacyjne, które mogę Cię zainteresować.
  5. Pokaż rekruterom, że jesteś otwarty na nowe wyzwania zawodowe – włącz opcję “otwarty na oferty pracy”.

 

IV BUDOWANIE WIZERUNKU I PRZYGOTOWANIE SIĘ DO ROZMOWY

Autor: Maja Pietrzak, Zespół Rekrutacji

POPRZEDNI ARTYKUŁ

Inflacja w Polsce najwyższa od 20 lat. Sprawdź, jaki ma wpływ na portfele

Inflacja w Polsce najwyższa od 20 lat. Sprawdź, jaki ma wpływ na portfele

Nawet do 6,5% może wzrosnąć roczny wskaźnik inflacji w 2022 r. Tak znaczący wzrost cen, którego świadkami jesteśmy w Polsce,…

Czytaj więcej

NASTĘPNY ARTYKUŁ

Smartshopperzy, idą święta…

Smartshopperzy, idą święta…

W Wigilię sklepy stacjonarne pracują krócej. Od kilku lat przed świętami powraca dyskusja o tym, czy zupełnie nie zamknąć handlu…

Czytaj więcej