Prosty język
Prosty język to sposób komunikowania się, dzięki któremu każdy zrozumie specjalistyczny tekst, np. e-maile z ofertą, list z banku, a nawet skomplikowane zapisy prawne, np. regulaminy czy umowy. Dzięki zasadom prostego języka możemy sprawić, że Klient, który nie jest specjalistą w dziedzinie bankowości, już po pierwszym przeczytaniu tekstu, nie będzie miał wątpliwości co i dlaczego chcemy mu przekazać.
W naszym banku od 2019 roku stosujemy zasady prostego języka. Oto one:
1. Najważniejsze informacje umieszczamy na początku dokumentu lub komunikatu.
2. Tworzymy śródtytuły.
3. Dostosowujemy słownictwo do odbiorcy.
4. Skracamy zdania.
5. Rezygnujemy ze stylu urzędowego.
6. Nie stosujemy wyrazów pochodzenia obcego.
7.Stosujemy czasowniki w formie osobowej np. wyślemy, wykonaj zamiast wysłano, wykonano.
8.Zawsze rozwijamy i tłumaczymy skróty i skrótowce, których używamy np. PKB, CEIDG.
9. Unikamy:
- rzeczowników abstrakcyjnych i odczasownikowych, np. wnioskowanie, implementacja,
- strony biernej, np. dokumenty zostały wysłane,
- imiesłowów, np. nawiązując, złożywszy,
- podwójnej negacji,
- nadmiaru rzeczowników.
10. Dbamy o poprawną polszczyznę.