Najczęściej poszukiwane
GOonline
Nowa bankowość internetowa dla Klientów Indywidualnych i Małych Firm
BiznesPl@net
Bankowość internetowa dla Klientów Biznesowych
Zlecenia giełdowe
Logowanie do rachunku maklerskiego
Portfele
Sprawdź wartość portfela
Przerwa w dostępie do systemów BiznesPl@net, GOmobile Biznes, BNP Paribas Connect Host to Host
4.03.2021 r. (czwartek) od godz. 22:00 do godz. 23:59 systemy BiznesPl@net, GOmobile Biznes, BNP Paribas Connect Host to Host będą niedostępne ze względu na prowadzone prace serwisowe.
Przepraszamy za utrudnienia.
Bank BNP Paribas
Dyrektywa PSD2
Szanowni Państwo,
Uprzejmie informujemy, że 20 czerwca 2018 r. weszła w życie ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o zmianie ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2018 r. poz. 1075), wprowadzająca do polskiego porządku prawnego postanowienia dyrektywy unijnej znanej jako tzw. Dyrektywa PSD2 (Dyrektywa 2015/2366 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego). Okres dostosowawczy zakończył się 20 grudnia 2018 r. i od tego dnia BNP Paribas Bank Polska S.A. stosuje przepisy ustawy w codziennych procesach.
Najważniejsze zmiany zaimplementowane przez nowe przepisy, to możliwość udostępniania przez banki za zgodą Klienta:
- usług online dostępu do informacji podstawowej o rachunku płatniczym i historii transakcji (z ang. AIS – Account Information Services)
- usług online potwierdzenia dostępności środków na rachunku płatniczym (z ang. CAF – Confirmation of Availability of Founds)
- usług dysponowania zleceń płatniczych (z ang. PIS Payment Initiation Service) wszystkich rodzajów produktów płatniczych dostępnych w elektronicznych kanałach dostępu (Elixir, ExpressElixir, Sorbnet, SEPA, SWIFT)
Dokumentacja przedmiotowych AIS, PIS i CAF wraz z sandboxem znajduje się na API Portalu BNP Paribas Bank Polska S.A.: https://www.openbankingbnpparibas.pl/
Wymienione usługi będą realizowane przez podmioty trzecie, tzw. certyfikowanych dostawców usług finansowych (np. portale społecznościowe, sklepy internetowe, fintechy, firmy pożyczkowe i inne), w skrócie TPPs (z ang. Third Party Providers), a także przez inne banki po wejściu w życie przepisów dotyczących tzw. silnego uwierzytelniania tj. najwcześniej od 14 września 2019.
Potencjalne zastosowanie wymienionych usług:
AIS
- ocena zdolności kredytowej
- uwierzytelnianie (potwierdzanie tożsamości Klienta)
- zarządzanie przez Klienta z poziomu jednej aplikacji kilkoma rachunkami prowadzonymi przez różne instytucje
CAF
- potwierdzenie, czy Klient posiada wystarczające saldo środków na rachunku, aby wykonać transakcję (np. zlecenie płatnicze)
PIS
- zlecanie dyspozycji płatniczych, w tym dyspozycji płatniczych z dowolnego rachunku płatniczego prowadzonego przez inny bank na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego z poziomu jednej aplikacji.
Ustawa wprowadza również m.in.:
- zmodyfikowane zasady odpowiedzialności za nieautoryzowaną transakcję, w tym ograniczenie odpowiedzialności Klienta do kwoty 50 euro (obecnie 150 euro) za straty spowodowane nieautoryzowanymi transakcjami w przypadku utraconego lub skradzionego instrumentu płatniczego (takiego jak karta debetowa, karta kredytowa, hasło i identyfikator Elektronicznych Kanałów Dostępu lub kod SMS)
- skrócony termin odpowiedzi na złożoną przez Klienta reklamację dotyczącą produktów i usług płatniczych obsługiwanych w ramach regulacji PSD2 do 15 dni roboczych, z możliwością przedłużenia do 35 dni roboczych (czas rozpatrywania pozostałych reklamacji pozostaje bez zmian)
- obowiązek zwrotu Klientowi środków płatniczych w przypadku nieautoryzowanej transakcji najpóźniej do końca dnia roboczego następującego po dniu otrzymania od Klienta zgłoszenia reklamacyjnego złożonego zgodnie z wymogami Banku
- możliwość wykorzystywania wyłącznie opcji dzielenia kosztów przelewu pomiędzy nadawcę i odbiorcę, czyli tzw. opcji SHA w zleceniach płatniczych realizowanych z krajami Europejskiego Obszaru Gospodarczego (obecnie dozwolone są opcje OUR oraz SHA).
Przepisy ustawy nowelizującej wprowadzają również istotną zmianę w sposobie księgowania przelewów otrzymanych na rzecz Klientów Indywidualnych Banku - począwszy od 20 grudnia 2018 r. księgowanie takich przelewów każdorazowo realizowane będzie na rachunek Odbiorcy wskazany w komunikacie płatniczym, a nie jak dotychczas na rachunek zgodny z walutą przelewu, o ile Bank prowadził dla Odbiorcy rachunek w walucie przelewu.
Księgowanie na rachunek Odbiorcy wskazany w komunikacie płatniczym będzie realizowane również wtedy, gdy będzie to wymagało przewalutowania środków po kursie z tabeli kursów obowiązującej w Banku w momencie realizacji operacji księgowej.
W związku z przedmiotowymi zmianami, odpowiednie regulacje wewnętrzne dotyczące produktów bankowych tj. regulaminy, taryfy prowizji i opłat obowiązujące w poszczególnych segmentach zostały stosownie zaktualizowane lub dostosowane do nowych wymogów prawnych.
W przypadku pytań prosimy o kontakt z Doradcami.