Czym jest KYC i z czego wynika?
KYC (Know Your Customer – Poznaj Swojego Klienta) wynika z regulacji prawnej – „Ustawa z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu” (Dz. U. 2023 poz. 1124 z późn. zm.) (dalej: Ustawa).
Według przepisów Ustawy banki mają obowiązek zapobiegać przestępczości gospodarczej: praniu pieniędzy, finansowaniu terroryzmu i korupcji. Wszystkie banki oraz instytucje finansowe działają zgodnie z Ustawą, aby poznać swoich Klientów - zweryfikować ich tożsamość i ocenić ryzyko związane z naszą relacją. Wiążą się z tym czynności, których wykonanie jest konieczne, abyśmy mogli świadczyć dla Ciebie usługi.
Musimy między innymi:
- posiadać Twoje aktualne dane i dokumenty – aby móc potwierdzić Twoją tożsamość,
- wiedzieć, skąd pochodzą Twoje pieniądze – aby mieć pewność, że nie są podejrzane i nie dotyczy ich ryzyko związane z praniem pieniędzy oraz finansowaniem terroryzmu.
O dokumenty oraz informacje, które są wymagane zgodnie z procesem KYC, prosimy podczas otwarcia konta oraz okresowo, gdy jesteś już naszym Klientem.
Jako bank musimy mieć aktualne informacje o naszych KlientachSwoje działania opieramy na sprawdzonych procedurach i standardach - dążymy do uzyskania jak największej ilości informacji bez angażowania Klientów banku. Jeśli tych informacji nie zdobędziemy – prosimy Cię o ich uzupełnienie. Jako bank:
Realizujemy to zgodnie z procedurą i tym samym:
Jeśli Twoje dane w naszym banku uległy zmianie, nie czekaj, zaktualizuj je jak najszybciej. |
OKRESOWY PRZEGLĄD DANYCH
Jeśli korzystasz z bankowości GOonline lub aplikacji GOmobile, możesz szybko zaktualizować swoje dane online.
Jak to zrobić?
- Zaloguj się do bankowości GOonline lub aplikacji GOmobile i wybierz profil osobisty - cyklicznie będziemy wyświetlać dodatkowy ekran z Twoimi danymi z prośbą o potwierdzenie, czy te dane są aktualne.
- Na dodatkowym ekranie zobaczysz m.in.: imię i nazwisko, PESEL lub datę i kraj urodzenia, adres zamieszkania, obywatelstwa oraz informacje o dokumentach tożsamości.
- Sprawdź swoje dane i potwierdź ich aktualność.
- Jeśli Twoje dane wymagają aktualizacji, możesz je zaktualizować na dwa sposoby:
- polski dowód osobisty i główny adres zamieszkania w Polsce zmienisz w bankowości GOonline lub aplikacji GOmobile. Wejdź w Ustawienia > Mój profil > zmień lub przejdź do aktualizacji danych,
- pozostałe dane możesz zmienić w centrum Klienta.
- Zaktualizuj swoje dane tak szybko, jak to możliwe, jednak nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia kliknięcia w przycisk na ekranie „Dane są nieaktualne” - jeśli dane nie zostaną zaktualizowane, ograniczymy dostęp do wykonywania transakcji w bankowości GOonline i aplikacji GOmobile.
Informacje będziemy wyświetlać cyklicznie, nie częściej niż raz w roku, od momentu ostatniej aktualizacji danych lub ostatniej weryfikacji, czy dane są aktualne.
Dbaj o aktualność swoich danych niezależnie od komunikatu o aktualizacji. Jeśli wiesz, że dane wymagają aktualizacji – zrób to sam w bankowości elektronicznej lub w centrum Klienta (oddziale banku). Dzięki temu zyskasz bezpieczeństwo i pełny dostęp do naszych usług.
Aktualizacja danych w aplikacji GOmobile
Aktualizacja danych w bankowości GOonline
Terminy i słownictwo związane z KYC
To zestaw procedur, regulacji i działań, które mają na celu przeciwdziałać praniu pieniędzy. Jako bank mamy obowiązek przestrzegać tych przepisów i wprowadzać niezbędne działania, żeby zapobiec praniu pieniędzy. W Polsce kwestie AML reguluje „Ustawa z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu”.
CRS to standard automatycznej wymiany informacji w zakresie opodatkowania, który wymaga zgłaszania i gromadzenie informacji o rezydencji podatkowej klientów. CRS obowiązuje instytucje finansowe na całym świecie i ma na celu ochronę integralności systemów podatkowych i walkę z unikaniem opodatkowania. W Polsce kwestie CRS reguluje „Ustawa z dnia 9 marca 2017 r. o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami”.
Amerykańska regulacja FATCA nakłada na zagraniczne (nieamerykańskie) instytucje finansowe, w tym na polskie banki, obowiązek przekazywania lokalnym władzom podatkowym informacji o rachunkach prowadzonych dla podatników USA. W Polsce kwestie FATCA reguluje „Ustawa z dnia 9 października 2015 r. o wykonywaniu Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w sprawie poprawy wypełniania międzynarodowych obowiązków podatkowych oraz wdrożenia ustawodawstwa FATCA” oraz „Umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w sprawie poprawy wypełniania międzynarodowych obowiązków podatkowych oraz wdrożenia ustawodawstwa FATCA, oraz towarzyszące Uzgodnienia Końcowe, podpisane w Warszawie dnia 7 października 2014 r.”.

Osoba fizyczna, która zajmuje znaczące stanowisko publiczne lub pełni znaczącą funkcję publiczną – nie dotyczy stanowisk średniego i niższego szczebla.
Członkowie rodziny PEP to:
- małżonek lub osoba, która pozostaje w związku nieformalnym z osobą PEP
- dziecko osoby PEP i jego małżonek lub
- dziecko osoby PEP i osoby pozostającej we wspólnym pożyciu
- rodzice osoby PEP
Bliscy współpracownicy osoby PEP to:
- osoby fizyczne, które razem z osobą PEP są beneficjentami rzeczywistymi:
- osób prawnych
- jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej lub
- trustów
- osoby fizyczne, które utrzymują z osobą PEP inne bliskie relacje związane z prowadzoną działalnością gospodarczą
- osoby fizyczne, które są jedynym beneficjentem rzeczywistym:
- osób prawnych,
- jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej lub
- trustów,
utworzonych, aby osoba PEP mogła uzyskać faktyczną korzyść
To dokument urzędowy, który potwierdza tożsamość, np. dowód osobisty, paszport, karta pobytu. W uzasadnionych przypadkach jest to również - dla osób małoletnich - odpis aktu urodzenia.
To aktywność np. zawodowa, dzięki której masz określoną kwotę pieniędzy. Jest to na przykład Twoje wynagrodzenie za pracę lub dochód z działalności gospodarczej.

To aktywności lub zdarzenia z przeszłości lub obecne, dzięki którym masz zgromadzony majątek. Może to być na przykład: spadek, sprzedaż nieruchomości, wynagrodzenie lub dochody z działalności gospodarczej.

Najczęściej zadawane pytania
Jako bank mamy obowiązek posiadać aktualne informacje o naszych Klientach. Dlatego też potrzebujemy potwierdzić Twoją tożsamość na podstawie aktualnych dokumentów. Działamy zgodnie z przepisami, które dotyczą przeciwdziałaniu praniu pieniędzy.
Prosimy o jak najszybszą aktualizację danych. O konieczności aktualizacji informujemy zazwyczaj z dużym wyprzedzeniem.
Jeśli nie dostarczysz nam aktualnych dokumentów i informacji, wtedy będziemy musieli zastosować restrykcje wynikające z obowiązujących przepisów prawa np. ograniczymy dostęp do usług, a ostatecznie możemy nawet rozwiązać umowę.
Informacje, o które prosimy, nie naruszają RODO ani tajemnicy handlowej i służą nam jedynie do oceny ryzyka. Przetwarzamy je i przechowujemy zgodnie z prawem, a dostęp do nich jest ograniczony.
Podstawowym aktem prawnym w tym obszarze jest „Ustawa z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu” (t.j. Dz. U. 2023 poz. 1124 z późn. zm.).