Bank zmieniającego się świata
Menu
Zaloguj
 

Europejscy milenialsi cenią sobie zakupy w sklepach stacjonarnych – najnowsze badanie L’Observatoire Cetelem BNP Paribas Personal Finance

23/05/2018

Pokolenie milenialsów uwielbia kupować i – co zaskakujące – wciąż preferuje zakupy w sklepach stacjonarnych – pokazują najnowsze badania L’Observatoire Cetelem BNP Paribas Personal Finance.

  • 59 proc. Polaków między 18 a 35 rokiem życia uważa, że zakupy to przyjemność - to więcej niż europejska średnia (57 proc.)
  • Największymi entuzjastami zakupów są Włosi (73 proc. młodych uważa je za przyjemność) i Francuzi (68 proc.)
  • 78 proc. europejskich milenialsów lubi zakupy w dużych sklepach spożywczych
  • 38 proc. milenialsów w Europie ocenia, że w ostatnich 12 miesiącach ich siła nabywcza wzrosła, 54 proc. zamierza ją podnieść w ciągu nadchodzących 12 miesięcy
  • 80 proc. milenialsów pozytywnie ocenia filozofię współdzielenia
  • 52 proc. milenialsów uważa, że za 10 lat sprzedawcy zostaną zastąpieni przez wirtualnych doradców lub sztuczną inteligencję

Młodzi Polacy chętnie wybierają się na zakupy, ponieważ coraz lepiej oceniają swoją sytuację życiową. W skali od 1 do 10 przyznają 5,8 pkt., czyli o 0,3 pkt. mniej niż średnia europejska dla 17 krajów biorących udział w badaniu. Na dobre oceny wpływa m.in. poprawiająca się sytuacja gospodarcza, a wraz z nią rosnąca siła nabywcza. 38 proc. młodych ludzi biorących udział w badaniu ocenia, że ich siła nabywcza wzrosła, a tylko co piąty z nich uważa, że uległa pogorszeniu. Co więcej, ponad połowa młodych ludzi zamierza poprawić swoją sytuację finansową w ciągu najbliższych 12 miesięcy. 

Milenialsi lubią wydawać pieniądze w sklepach – zarówno dużych, jak i lokalnych, stacjonarnych i internetowych, choć wciąż wolą tradycyjną formę zakupów. Przede wszystkim dlatego, że przywiązują dużą wagę do możliwości dotknięcia i dokładnego obejrzenia produktu (tę kwestię jako ważną wskazuje 60 proc. ankietowanych). Co istotne, cenią sobie to, że towar jest dostępny na miejscu i mogą go mieć od razu, bez konieczności czekania na przesyłkę. Doceniają, że działanie produktu może zostać zademonstrowane przez sprzedawcę – dzięki czemu mają poczucie, że dokładnie go sprawdzili i podjęli dobrą decyzję zakupową – powiedział Krzysztof Wojciechowski, dyrektor zarządzający Pionu Sprzedaży Consumer Finance w Banku BGŻ BNP Paribas. 

Mimo to przedstawiciele młodego pokolenia dostrzegają minusy tradycyjnej formy zakupów. Uważają, że głównymi wadami sklepów stacjonarnych są: długi czas oczekiwania w kolejce do kasy, niedostępność niektórych produktów, problemy z dojazdem do sklepu i zaparkowaniem samochodu, zbyt ograniczone godziny otwarcia czy niewystarczająco wykwalifikowany personel. 8 na 10 europejskich milenialsów jest zadowolonych z jakości obsługi w sklepach — w żadnym z badanych krajów nie stwierdzono zauważalnego niezadowolenia. Zdają sobie jednak sprawę, że w przyszłości część zawodów – w tym na przykład sprzedawcy – może zostać zlikwidowana na rzecz sztucznej inteligencji. 52% milenialsów uważa, że za 10 lat sprzedawcy zostaną zastąpieni przez wirtualnych doradców. 

Millenialsi jednak nie tylko wydają. Jak wynika z badania, coraz większą wagę przywiązują również do oszczędzania. 67 proc. młodych Europejczyków deklaruje, że chciałoby oszczędzać więcej. Dlatego właśnie zwracają uwagę na to, co, gdzie i za ile kupują. Chętnie wybierają najtańszą formę zakupów – częściej nawet niż pokolenie po 35. roku życia. 

Młodzi ludzie chętnie korzystają też z wynajmowanych samochodów, czy mieszkań. Nie stronią od zakupów używanych przedmiotów. 80 proc. badanych jako pozytywną wskazuję filozofię współdzielenia. W czołówce największych jej entuzjastów znajdują się Norwegowie, Francuzi i Hiszpanie. Z kolei Węgrzy i Czesi korzystają z tego modelu zdecydowanie mniej chętnie. 

Badanie L’Observatoire Cetelem de la Consommation z 2018 roku pokazuje, że milenialsi twardo stąpają po ziemi, mają poczucie odpowiedzialności i racjonalnie planują swoje wydatki. Ta grupa to dobry klient dla sklepów stacjonarnych, ale sprzedawcy będą musieli zmierzyć się z wyzwaniami, usprawniającymi zakupy oraz w najbliższym czasie włączyć technologię cyfrową do swojego modelu biznesowego. 

*Milenialsi, czyli przedstawiciele pokolenia Y, to ludzie urodzeni między początkiem lat 80. a połową lat 90. Na potrzeby badania L’Observatoire Cetelem przyjęto, że to grupa osób w wieku 18-35 lat.

 O L’Observatoire Cetelem: 

Od ponad 30 lat L’Observatoire Cetelem prowadzi badania gospodarcze w wielu obszarach, w tym w sektorze motoryzacyjnym i wydatków konsumenckich. Publikując co roku wyniki dwóch badań — jednego na temat sektora motoryzacyjnego (15 krajów), a drugiego na temat wydatków konsumpcyjnych w Europie (17 krajów) — L’Observatoire Cetelem stało się wiodącym źródłem informacji na temat tych sektorów działalności.

Do globalnego zasięgu badań przyczynia się ich międzynarodowy charakter, obejmujący 24 kraje — RPA, Niemcy, Austrię, Belgię, Brazylię, Bułgarię, Chiny, Danię, Hiszpanię, Stany Zjednoczone, Francję, Węgry, Włochy, Japonię, Meksyk, Norwegię, Polskę, Portugalię, Czechy, Rumunię, Wielką Brytanię, Słowację, Szwecję i Turcję.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie. Rozwiń

We use cookies on our website, which are saved to the hard drive of the user’s terminal device to help you navigate and customize the site to your preferences. For more information about cookies, see Privacy Policy. Disabling on or deleting cookies from the terminal device is possible after the web browser settings have been properly configured. For more information about blocking and deleting cookies, see Privacy Policy. Disabling the option to save cookies may make it difficult or impossible to use certain features of the Website. If you do not change your web browser settings to settings that disable saving of cookies, you agree to have them saved. Expand