Płatności Split Payment można dokonywać jedynie w złotówkach.
Prowadzisz własną firmę i korzystasz z konta osobistego do rozliczeń z kontrahentami?
Czas na zmiany! Załóż rachunek firmowy i skorzystaj z mechanizmu podzielonej płatności (MPP), czyli tzw. Split Payment.
Zyskaj pewność, że zawsze otrzymasz przelew na rachunek firmowy.
Wybierz pakiet najlepszy dla siebie!
Przyjdź do oddziału i skorzystaj z oferty ZNAJDŹ ODDZIAŁ
Co to jest Split Payment?
Od 1 lipca 2018 r. w rozliczeniach między podmiotami gospodarczymi został uruchomiony mechanizm podzielonej płatności (MPP), czyli tzw. Split Payment. W ramach Split Payment zapłata należności brutto z tytułu faktury VAT zostaje odpowiednio podzielona:
- kwota netto faktury trafia na rachunek rozliczeniowy (bieżący)
- kwota podatku VAT trafia na otwarty przez bank dla Posiadacza rachunek VAT
Wprowadzenie mechanizmu podzielonej płatności Split Payment ma na celu zwiększenie przejrzystości rozliczeń transakcji płatniczych z tytułu zapłaty za towary i usługi obłożone podatkiem VAT, a także „uszczelnienie” systemu VAT.
Jak działa Split Payment?
Główne cechy usługi
Jak zadysponować przelew Split Payment?
Zlecenie przelewu w Split Payment można zadysponować:
- za pośrednictwem wszystkich kanałów bankowości elektronicznej udostępnionych przez Bank (w kanałach tych zostały dodane nowe formatki zleceń płatniczych do rozliczenia w mechanizmie podzielonej płatności),
- w oddziale Banku na formularzu papierowym.
Zlecenia przelewu do rozliczenia w Split Payment przyjmowane są do realizacji dokładnie w takich samych godzinach, jak pozostałe krajowe zlecenia płatnicze do rozliczenia w systemach Elixir, Express Elixir oraz Sorbnet2, czyli:
- Elixir
- zlecenia elektroniczne do godziny 14:15 (SWIFT MT101 do godziny 15:00)
- zlecenia oddziałowe (papierowe) do godziny 13:00
- Express Elixir
- od poniedziałku do piątku w godzinach 6:00 – 20:00
- Sorbnet2
- do godziny 15:00 (zlecenia elektroniczne i papierowe)
Dowiedz się więcej o Split Payment
Czy stosowanie mechanizmu Split Payment będzie obowiązkowe?
Rozliczenie z zastosowaniem mechanizmu Split Payment jest obowiązkowe w zależności od tego, czy odnosi się do towarów i usług zamieszczonych w wykazie stanowiącym załącznik nr 15 do ustawy o podatku od towarów i usług.
Czy stosowanie mechanizmu Split Payment wymaga zgłoszenia do urzędu skarbowego?
Nie, nie ma takiego wymagania.
Czy Split Payment oznacza, że kwota VAT będzie przekazywana oddzielnie?
Nie. Zlecając płatność w mechanizmie Split Payment trzeba podać kwotę brutto płatności oraz, jako informację dodatkową, zawartą w niej kwotę VAT. Taki przelew rozliczany jest jako jedna płatność i tylko jeden komunikat płatniczy jest przekazywany pomiędzy bankami. Na podstawie zawartości tego komunikatu kwoty są rozdzielane na rachunek „zwykły” i „rachunek VAT”. Zleceniodawca stosujący Split Payment będzie obowiązkowo musiał podać także numer faktury VAT oraz Identyfikator Podatkowy Beneficjenta.
W jaki sposób nastąpi rozliczenie płatności Split Payment między bankami?
Rozliczenia Split Payment prowadzone są za pomocą polecenia przelewu w systemie Elixir, Sorbnet, ExpressElixir za pomocą dedykowanego komunikatu przelewu. Możliwe jest również rozliczenie za pomocą polecenia zapłaty. Rozliczenie z innym bankiem odbywa się kwotą brutto.
Czy można stosować Split Payment przy płatności kartą, czekiem, itp.?
Nie, mechanizm ten dotyczy tylko zapłaty przy zastosowaniu dedykowanego komunikatu przelewu (Elixir, ExpressElixir, Sorbnet2). Split Payment jest dostępny także dla rozliczeń przy pomocy Polecenia Zapłaty, ale nie jest dostępny w rozliczeniach kartami płatniczymi i czekami.
Czy osoba fizyczna albo firma, niebędąca płatnikiem VAT, może wykonywać płatności Split Payment?
Przepisy prawa w zakresie obowiązku otwarcia Rachunku VAT dotyczą podmiotów, dla których Bank może prowadzić, zdefiniowane w ustawie Prawo bankowe, rachunki rozliczeniowe. Rachunki rozliczeniowe (w tym bieżące i pomocnicze) prowadzone są dla osób prawnych, jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, o ile posiadają zdolność prawną oraz osób fizycznych prowadzących działalność zarobkową na własny rachunek, w tym dla osób będących przedsiębiorcami. Dla osób fizycznych nie prowadzących działalności zarobkowej na własny rachunek banki prowadzą rachunki oszczędnościowe, rachunki oszczędnościowo-rozliczeniowe (tzw. ROR-y). Ponieważ przepisy prawa w zakresie obowiązku prowadzenia przez Bank rachunku VAT nie odnoszą się do statusu posiadacza rachunku jako podatnika VAT, tym samym kluczowe jest ustalenie przez Klienta jakiego rodzaju rachunek Bank prowadzi na rzecz Klienta. Płatności Split Payment nie można dokonywać z wykorzystaniem ROR-ów. Zatem nawet jeżeli Klient będzie posiadał status podatnika w rozumieniu przepisów od towarów i usług, ale na jego rzecz Bank będzie prowadził rachunek typu ROR płatność Split Paymentem nie będzie dostępna.
Czy zastosowanie formuły Split Payment w przypadku rozliczeń z jakimś wybranym kontrahentem zobowiązuje płatnika do stosowania w relacji z tym kontrahentem wyłącznie takiej formuły płatności? Czy jedną fakturę można zapłacić w formule Split Payment, a kolejną już nie?
Oprócz rozliczeń z tytułu nabycia towarów i usług umieszczonych w wykazie stanowiącym załącznik nr 15 do ustawy o podatku od towarów i usług, wprowadzających Obowiązkowy Split Payment, w pozostałych przypadkach Split Payment nadal nie jest obowiązkową formą dokonywania płatności. Zatem należności mogą być opłacane w tradycyjny sposób, albo w formie płatności Split Payment.
Dowiedz się więcej o rachunku VAT
Otworzyliśmy rachunki bankowe przed wejściem w życie ustawy o Split Payment. Czy Bank otworzy do nich rachunek VAT (rachunki VAT)?
Tak, banki mają obowiązek otworzyć rachunek VAT dla każdego przedsiębiorcy posiadającego rachunek/rachunki rozliczeniowe. Dla wszystkich rachunków rozliczeniowych przedsiębiorcy prowadzonych w PLN Bank otworzy jeden rachunek VAT. W przypadku gdy firma posiada dwa numery bazowe, Bank otwiera rachunek VAT osobno dla każdego z tych rachunków.
Jak mogę korzystać ze środków zebranych na rachunku VAT? Jakich płatności będzie można dokonywać z ich użyciem?
Z rachunku VAT można płacić zobowiązania do urzędu skarbowego (VAT do zapłaty) oraz z tytułu innych rozliczeń związanych z zobowiązaniami podatkowymi, tj. CIT, PIT, podatku akcyzowego, należności celnych, a także składek, do poboru których zobowiązany jest ZUS. Oczywiście można opłacić kwotę podatku VAT na rachunek dostawcy (VAT naliczony), od którego otrzymaliśmy fakturę VAT (w płatności rozliczanej w mechanizmie Split Payment). Możliwe jest także przekazanie środków na inny rachunek VAT danego Klienta prowadzony w tym samym banku (oczywiście jeżeli posiada w tym banku więcej niż jeden rachunek VAT).
W jaki sposób zrobię przelew zobowiązań VAT do Urzędu Skarbowego przy wykorzystaniu środków z rachunku VAT?
W celu realizacji zobowiązań podatkowych należy wykonać zlecenie płatności podatkowej do US z tytułu wybranej należności podatkowej w ciężar rachunku rozliczeniowego, z którym powiązany jest właściwy rachunek VAT. Właściwe księgowania w ciężar rachunku VAT posiadacza zostaną zrealizowane przez systemy operacyjne Banku. Taki sam sposób realizacji obowiązuje przy opłacaniu składek, do poboru których zobowiązany jest ZUS – należy wykonać standardowy przelew krajowy w ciężar rachunku rozliczeniowego, z którym powiązany jest właściwy rachunek VAT oraz na rachunek indywidualny płatnika prowadzony przez ZUS. Właściwe księgowania w ciężar rachunku VAT posiadacza zostaną zrealizowane przez systemy operacyjne Banku.
W jaki sposób będę mógł zasilić rachunek VAT?
Zasilenie rachunku VAT jest możliwe z tytułu płatności kwot VAT dokonywanych przez nabywców towarów lub usług w ramach Split Payment, z tytułu płatności wynikających z korekt faktur, z tytułu zwrotu nadwyżki VAT naliczonego przez urząd skarbowy lub z przesunięcia środków VAT z innego rachunku VAT prowadzonego w tym samym banku (przekazanie własne). Nie jest możliwe zasilenie rachunku VAT ze swojego rachunku rozliczeniowego (bieżącego lub pomocniczego).
Czy mogę mieć więcej niż jeden rachunek VAT?
Na specjalne życzenie/zlecenie Klienta Bank otworzy więcej rachunków VAT.
Czy będą otwierane rachunki VAT dla rachunków walutowych?
Nie. Rachunki VAT prowadzone mogą być wyłącznie w PLN oraz powiązane tylko z rachunkami/rachunkiem rozliczeniowym prowadzonym w PLN.
Czy mogę mieć rachunek rozliczeniowy w banku A, a powiązany z nim rachunek VAT w banku B?
Nie jest to możliwe. Rachunek VAT powiązany z danym rachunkiem rozliczeniowym zawsze otwierany jest w banku, w którym prowadzony jest rachunek rozliczeniowy (bieżący lub pomocniczy).).
Czy muszę informować moich kontrahentów o numerach rachunków VAT, aby mogli zrobić płatność Split Payment?
Nie jest to potrzebne, a wręcz byłoby zbędne i prowadziłoby m.in. do odrzucania przez banki przelewów Split Payment z dyspozycją uznania rachunku VAT posiadacza. Przelewy w mechanizmie Split Payment, przesyłane są pomiędzy rachunkami rozliczeniowymi (bieżącymi lub pomocniczymi) posiadaczy. Bank samodzielnie rozdziela należność na kwotę główną, która jest księgowana na rachunek rozliczeniowy (bieżący lub pomocniczy) i na kwotę VAT, która jest księgowana na rachunek VAT. Nie ma konieczności, aby znać i podawać numer rachunku VAT dostawcy przy realizacji przelewu Split Payment.
Co się stanie z pieniędzmi zgromadzanymi na rachunku VAT, gdy będę chciał zamknąć rachunek w Banku. Czy będę mógł je wypłacić?
Gdy następuje zamknięcie rachunku bieżącego, do którego przypisany jest rachunek VAT, aby zamknięcie było efektywne zachodzi również konieczność przeniesienia środków zgromadzonych na powiązanym rachunku VAT na inny rachunek VAT prowadzony przez Bank, albo na rachunek bieżący posiadacza w celu ich dalszego zadysponowania. W przypadku przekazania środków na inny rachunek VAT prowadzony w Banku nie jest wymagana zgoda naczelnika urzędu skarbowego – posiadacz wykonuje operację samodzielnie jako tzw. przekazanie własne. Do przeniesienia środków z rachunku VAT na rachunek bieżący posiadacza potrzebna jest tzw. indywidualna zgoda (decyzja) naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla posiadacza rachunku. W tym celu posiadacz musi zwrócić się (pisemnie) do urzędu skarbowego z wnioskiem o zgodę na takie przeniesienie środków. Bank dokona transferu tych środków z rachunku VAT na wskazany rachunek bieżący prowadzony przez Bank tylko wtedy, gdy otrzyma autoryzowaną dyspozycję od urzędu skarbowego. Po przeksięgowaniu środków posiadacz może dysponować środkami z rachunku bieżącego i zlecić Bankowi ich przekazanie do innego banku w formie przelewu na wskazany rachunek, albo wypłacić środki w gotówce.
Czy będę mógł przesunąć środki VAT między moimi rachunkami VAT?
Jeśli Klient jest posiadaczem w banku więcej niż jednego rachunku VAT, będzie mógł przekazać środki VAT na inny rachunek w tym samym banku. W tym celu będzie musiał złożyć zlecenie Split Payment w którym wskaże do obciążenia rachunek rozliczeniowy powiązany z rachunkiem VAT, z którego chce pobrać środki, a do uznania swój drugi rachunek rozliczeniowy powiązany z rachunkiem VAT na który chce przekazać środki. Kwota VAT wskazana w zleceniu płatniczym, powinna być równa kwocie płatności. W taki sposób środki zostaną przelane między własnymi rachunkami VAT.
|
|
Co będę widział na wyciągu/historii rachunku rozliczeniowego, rachunku VAT? Czy będzie tam kwota brutto, kwota netto a może kwota VAT?
W przypadku realizacji płatności wychodzącej w formule Split Payment, poszczególne operacje są odzwierciedlone księgowaniami na odpowiednich rachunkach oraz w następujący sposób:
- na rachunku VAT powiązanym z rachunkiem rozliczeniowym obciążenie kwotą VAT,
- na rachunku rozliczeniowym najpierw następuje uznanie tego rachunku kwotą VAT, a następnie obciążenie kwotą brutto płatności Split Payment.
W przypadku realizacji płatności otrzymanej w formule Split Payment, poszczególne operacje są odzwierciedlone księgowaniami na odpowiednich rachunkach oraz w następujący sposób:
- rachunek rozliczeniowy zostaje uznany kwotą brutto, a następnie obciążony kwotą VAT z przelewu
- kwota VAT zostaje zaksięgowana na rachunku VAT powiązanym z rachunkiem rozliczeniowym.
Czy dostanę wyciąg z rachunku VAT? Czy w BiznesPl@net będę widział swoje rachunki VAT?
Wyciąg z rachunku VAT/ historia operacji VAT jest dostępna w systemie BiznesPl@net. W aplikacji tej Klient ma dostęp do listy rachunków VAT, a w szczegółach rachunku VAT jest informacja, z którymi rachunkami rozliczeniowymi jest on powiązany.
Czy odbiorca płatności może zdecydować, aby kwota VAT została zaksięgowana na rachunku rozliczeniowym, a nie na rachunku VAT?
Nie może o tym zdecydować. Jeśli płatnik zlecił płatność w mechanizmie Split Payment, to Bank odbierający płatność ma obowiązek wskazaną kwotę VAT zaksięgować docelowo na rachunku VAT.
Dowiedz się więcej o dysponowaniu płatności Split Payment
Czy składając przelew w mechanizmie Split Payment będę musiał wskazać, którego rachunku VAT należy użyć dla tej płatności?
Nie, z jednym rachunkiem rozliczeniowym może być powiązany tylko jeden rachunek VAT. Złożenie zlecenia Split Payment z wybranego rachunku rozliczeniowego spowoduje księgowania kwoty VAT w relacji z powiązanym z nim rachunkiem VAT.
Czy mogę za pomocą Split Payment zapłacić tylko kwotę netto faktury VAT?
Nie. Dla takich płatności należy użyć standardowego przelewu. W płatności Split Payment konieczne jest wskazanie kwoty VAT, która musi być większa od 0 PLN i nie większa niż kwota brutto płatności.
Czy w systemie Split Payment można dokonywać realizacji tzw. zbiorczych przelewów (realizacja paczek z przelewami masowymi do realizacji w formule podzielonej płatności Split Payment)?
Tak. Funkcjonalność bankowości elektronicznej do obsługi płatności masowych została przygotowana do przyjmowania i obsługi tzw. paczek zawierających masowe ilości pojedynczych zleceń Split Payment. Paczki ze zleceniami masowymi mogą zawierać wyłącznie pojedyncze zlecenia Split Payment, ale możliwe jest również łączenie w paczkach zleceń zwykłych oraz zleceń Split Payment. Systemy operacyjne Banku dokonają odpowiedniej selekcji zleceń w paczkach oraz przekażą je do rozliczenia zgodnie z dyspozycją zleceniodawcy.
Czy za pomocą Split Payment będę mógł wykonać płatność na rachunek kontrahenta w tym samym banku?
Tak. Split Payment będzie dostępny dla płatności wewnętrznych.
Czy mogę zrobić płatność Split Payment, gdy nie posiadam środków na rachunku VAT?
Nie ma konieczności posiadania dodatniego salda na rachunku VAT, aby wykonać płatność jako Split Payment. W razie braku części lub całości kwoty na rachunku VAT, Bank pobierze brakującą kwotę VAT z rachunku rozliczeniowego.
Co się stanie, gdy na rachunku VAT mam zgromadzone środki np. 10 tys. PLN, na rachunku bieżącym posiadam w tej chwili jedynie np. 100 PLN, a chciałbym zapłacić za fakturę VAT w wysokości 1230 PLN, gdzie kwota VAT wynosi 230 PLN?
Nie będzie można złożyć/wykonać takiego zlecenia ze względu na brak wystarczającej sumy środków na rachunku bieżącym.
Co będę musiał zrobić, aby złożyć zlecenie w formule Split Payment?
W systemie GoOnlineBiznes jest dostępna specjalna formatka umożliwiająca realizację zlecenia w formule Split Payment. Decydując się na dokonanie płatności Split Payment, zleceniodawca opłaca daną fakturę VAT wskazując kwotę brutto przelewu oraz oddzielnie kwotę VAT. Zleceniodawca jest również zobowiązany do podania numeru identyfikacji podatkowej dostawcy towaru lub usługodawcy (wystawcy faktury VAT) oraz numeru faktury VAT związanej z płatnością. Jest możliwe także umieszczenie dodatkowego dowolnego opisu zawierającego 33 znaki.
Czy będzie można płacić zaliczki w systemie podzielonej płatności?
Z formalnego punktu widzenia zaliczka dokumentowana jest fakturą VAT dopiero po jej wpływie na rachunek dostawcy. W klasycznym ujęciu najpierw dochodzi do zapłaty, a dopiero potem do wystawienia zaliczkowej faktury VAT. Nie można więc zastosować mechanizmu podzielonej płatności do zaliczek, ponieważ w ramach Split Payment wymagane jest m.in., aby płatność dokonywana była na podstawie faktury (jedną z obowiązkowych informacji podawanych w przelewie Split Payment jest numer faktury z tytułu płatności).
Czy można wykonać płatność bezpośrednio z rachunku VAT? Czy kwota netto faktury obciąży wtedy rachunek VAT?
Płatności Split Payment zawsze są realizowane w relacji z rachunkiem rozliczeniowym (bieżącym). Nie jest możliwie złożenie zlecenia płatniczego, w którym do obciążenia byłby wskazany rachunek VAT. Kwota netto faktury nie będzie mogła być pobierana z rachunku VAT.
Czy płatność otrzymana, w której jako rachunek beneficjenta będzie wskazany rachunek VAT, zostanie zaksięgowana?
Płatności otrzymane (przelewy przychodzące), gdzie wskazanym rachunkiem beneficjenta jest rachunek VAT, zostaną przez Bank zwrócone do Banku nadawcy. Nastąpi to nawet w przypadku, gdy płatność Split Payment będzie tylko na kwotę VAT, czyli gdy kwota brutto płatności będzie równa kwocie VAT wskazanej w takiej płatności.
Czy płatność Split Payment do odbiorcy nie będącego płatnikiem VAT zostanie zrealizowana?
Jeśli Bank otrzyma płatność Split Payment na rzecz osoby, podmiotu który nie posiada rachunku VAT, będzie miał obowiązek dokonać zwrotu takiej płatności do banku nadawcy. Taka płatność nie zostanie zrealizowana
Co się stanie, gdy na rachunku VAT będę miał za małą kwotę aby zapłacić VAT dla danej faktury, ale chcę wykonać płatność jako Split Payment.
W takim przypadku Bank pobierze z rachunku VAT kwotę do wysokości salda tego rachunku, a resztę należnej kwoty VAT pobierze z rachunku rozliczeniowego (bieżącego). W przypadku, gdy saldo rachunku VAT będzie wynosić 0 PLN, całość kwoty VAT wskazana w Split Payment będzie pobrana z rachunku rozliczeniowego.
Czy mogę zrealizować płatność Split Payment w walucie?
Płatności Split Payment realizowane są jedynie w PLN z rachunków i na rachunki rozliczeniowe prowadzone w PLN na terenie Polski. Rozliczenie jest możliwe tylko przy użyciu dedykowanych komunikatów płatniczych w systemach Elixir, ExpressElixir oraz Sorbnet. Nie można więc wykonać płatności Split Payment w walucie obcej.
Czy mogę otrzymać płatność w mechanizmie Split Payment z zagranicy w PLN albo w walucie obcej?
Nie, mechanizm Split Payment dotyczy tylko zapłaty przy zastosowaniu dedykowanego komunikatu przelewu (Elixir, ExpressElixir, Sorbnet) i wyłącznie w PLN na terenie kraju.
Czy mogę wykonać płatność Split Payment z rachunku w walucie z przewalutowaniem środków na PLN?
Rachunki VAT otwierane są wyłącznie jako rachunki powiązane z rachunkami rozliczeniowymi (bieżącymi) prowadzonymi w PLN. Bank nie otwiera rachunków VAT dla rachunków walutowych. W związku z tym nie będzie możliwości wykonania płatności Split Payment z przewalutowaniem z rachunku w walucie obcej. W takiej sytuacji Klient będzie musiał najpierw dokonać przewalutowania środków walutowych na rachunek rozliczeniowy prowadzony w PLN i dopiero z tego rachunku wykonać płatność Split Payment.
Czy składając zlecenie Split Payment w GOonline Biznes, będę widział saldo powiązanego rachunku VAT?
Tak, informacja o rachunku VAT oraz jego saldzie jest dostępna w widoku przeglądu rachunku rozliczeniowego, z którym rachunek VAT jest powiązany.
Informacja o saldzie rachunku VAT jest dostępna również na formularzu składania przelewu z zaznaczoną opcją Split Payment..
Czy płatności Split Payment będzie można przekazywać w paczkach dokumentów? Czy będzie konieczność przekazania oddzielnej paczki z płatnościami Split Payment?
Przelewy Split Payment można łączyć w paczki przelewów. W jednej paczce mogą być zarówno przelewy Split Payment, jak i inne rodzaje przelewów.
Czy funkcjonalność Host To Host zapewni możliwość składania zleceń Split Payment?
Tak, funkcjonalność Host To Host umożliwia obsługę zleceń Split Payment.
Czy za pomocą Split Payment mogę zapłacić tylko kwotę VAT z faktury? W jaki sposób mogę to zrobić?
Aby przekazać beneficjentowi jedynie kwotę VAT należy w płatności Split Payment podać kwotę VAT równą kwocie brutto płatności. Np. w przypadku gdy kwota brutto otrzymanej faktury wynosi 123,00 PLN, kwota netto faktury wynosi 100,00 PLN, a kwota VAT z faktury wynosi 23,00 PLN, w polu „Kwota płatności” w zleceniu Split Payment należy wpisać 23,00 PLN oraz w polu „Kwota VAT” także wpisać 23,00 PLN. W takim wypadku zostanie przekazana kwota 23,00 PLN, czyli wyłącznie wartość podatku VAT oraz jako kwota VAT w przelewie.
Czy trzeba wpisywać pełny numer faktury w przelewie?
Tak, wpisanie pełnego numeru faktury wraz ze wszystkimi znakami specjalnymi, których użyto w numeracji jest obowiązkowe. Podanie niepełnego numeru faktury przy realizacji płatności w formule Split Payment może spowodować komplikacje po stronie odbiorcy przelewu.
Co zrobić w przypadku, gdy numer faktury jest dłuższy, niż długość pola przewidzianego do jego umieszczenia w przelewie?
Zgodnie z rekomendacjami Związku Banków Polskich, w przypadku, gdy numer faktury jest dłuższy niż 35 znaków (czyli ustalona maksymalna długość pola numeru faktury) wpisywanie nadmiarowych znaków numeru faktury należy kontynuować w kolejnym polu służącym do umieszczenia opisu/tekstu wolnego (pole oznaczone w komunikatach płatniczych słowem kodowym /TXT/). Przykładowo, jeśli numer faktury składa się z 41 znaków: "F1234567890123456789012345678901234567890" wówczas pole zawierające numer tej faktury w komunikacie płatniczym będzie miało następującą postać /INV/F1234567890123456789012345678901234/TXT/567890, czyli po słowie kodowym /TXT/ zostały dopisane nadmiarowe znaki 36 – 41 numeru tej faktury.
Czy będzie możliwość złożenia dyspozycji Split Payment na formularzu papierowym w oddziale Banku, a jeśli tak, jakiego formularza należy użyć w tym celu?
Tak, jest taka możliwość. W okresie przejściowym, tj. do chwili przyjęcia docelowego formularza dyspozycje takie należy składać na standardowym formularzu wpłaty gotówkowej/polecenia przelewu WP (wg PN-F-01101: 2017-10). Ze względu na ograniczenia długości pól tego formularza, tj. pole kwota 12 znaków, pole tytułem 2x 27 znaków, zgodnie z rekomendacją Związku Banków Polskich należy wypełniać formularz w następujący sposób:
Dane szczegółowe dla przelewu Split Payment należy zacząć wpisywać już od linii (pola) „nazwa zleceniodawcy cd.” ciągiem, zgodnie ze wskazanym schematem. W przypadku pełnej długości poszczególnych danych zaleca się pominięcie opisu, czyli nieumieszczanie w dyspozycji tekstu wolnego.
Jakie nowe pola pojawiły się w GOonline Biznes dla płatności Split Payment?
Na formatkach przelewu krajowego (Elixir/ExpressElixir/Sorbnet) i przelewu wewnętrznego pojawiły się dodatkowe pola pozwalające na podanie kwoty VAT, numeru faktury, numeru identyfikacji podatkowej kontrahenta, a pole "Tytułem" zostało ograniczone do 33 znaków alfanumerycznych.
Jak zmieni się format plików wczytywanych do systemu electronic banking, jeśli będę chciał wykonać płatności Split Payment.
Mechanizm importu/exportu danych został uzupełniony o możliwość obsługi zleceń Split Payment. Został stworzony szablon importu oraz szablon eksportu dla płatności Split Payment
Szablon, zarówno importu, jak i eksportu, zawiera dane związane z płatnością kwoty brutto oraz VAT, oznaczenie, że transakcja jest przelewem typu Split Payment, kwota brutto, numer rachunku rozliczeniowego obciążanego kwotą brutto, numer rachunku rozliczeniowego uznawanego kwotą brutto, kwota VAT, numer identyfikacji podatkowej kontrahenta, numer faktury VAT, opcjonalnie dodatkowy tekst oraz numer referencyjny.
Formaty plików dostępne są w dokumentacji dotyczącej bankowości elektronicznej.
Jeśli nastąpi korekta faktury VAT zapłaconej podzieloną płatnością, a klient zażyczy sobie zwrotu, w jaki sposób go dokonać? Zwrot VAT z dowolnego rachunku VAT, czy z tego, na który była wpłata?
Będzie można złożyć zlecenie płatnicze Split Payment, w którym kwotą netto zostanie obciążony rachunek bieżący, a kwotą VAT zostanie obciążony rachunek VAT powiązany z rachunkiem rozliczeniowym, w ciężar którego będzie realizowana płatność.
Jak dużo faktur można zapłacić jednym przelewem?
W ramach mechanizmu Split Payment można dokonać opłaty za pojedynczą fakturę VAT, albo za więcej niż jedną fakturę VAT od tego samego dostawcy, które zostały przez niego wystawione w okresie nie krótszym, niż jeden dzień i nie dłuższym, niż jeden miesiąc kalendarzowy, np. w czerwcu.
Dowiedz się więcej: Split Payment a kredyty
Czy wypłata z kredytu wykonywana w oparciu o dostarczane przez Klienta faktury VAT będzie podlegała formule Split Payment?
Nie, podstawą wypłaty z kredytu jest umowa kredytowa, a nie rozliczenie pieniężne z tytułu rachunku bankowego albo nabycia faktury, które podlegają formule Split Payment.
W jaki sposób wpływy na rachunek bieżący, do którego jest udostępniony Klientowi kredyt w rachunku bieżącym, będą spłacać saldo kredytowe?
Saldo kredytowe będzie spłacane wpływami na rachunek w kwocie netto, natomiast część wpływu określona wg otrzymanej dyspozycji jako podatek VAT, będzie kierowana na rachunek VAT.
Dowiedz się więcej: Split Payment a faktury
Otrzymujemy od naszych kontrahentów faktury „pro-forma”. Czy na podstawie takiej faktury można zastosować mechanizm Split Payment?
Przy otrzymaniu (albo wystawieniu) faktury „pro forma” nie można stosować mechanizmu Split Payment. Zgodnie z przepisami, płatności z zastosowaniem tego mechanizmu można dokonać tylko pod warunkiem posiadania faktury w rozumieniu przepisów dotyczących VAT. Faktura „pro forma” nie jest fakturą w rozumieniu przepisów dotyczących VAT – jest to jedynie swego rodzaju dokument przyjęty w obrocie gospodarczym przez przedsiębiorców służący np. do potwierdzenia złożenia oferty danej treści, czy też potwierdzenia przyjęcia zamówienia do realizacji (i np. z uwzględnieniem kwoty zaliczki).
Czy w wystawianych fakturach VAT będzie trzeba wskazywać dwa rachunki bankowe: jeden zwykły i drugi VAT?
Nie, należy podawać jedynie numer rachunku bieżącego lub pomocniczego, do którego jest przypisany rachunek VAT. Po trzymaniu przez Bank przelewu Split Payment i na podstawie informacji zawartych w przelewie, systemy księgowe po stronie Banku dokonują automatycznych księgowań na właściwe rachunki odbiorcy Split Payment, czyli kwota netto na rachunek bieżący, a kwota VAT na rachunek VAT przypisany do rachunku bieżącego.
Masz pytania dotyczące Split Payment?
Zadzwoń do nas
801 380 360
+48 500 970 345
Opłata za połączenie według cennika Operatora
Infolinia czynna 24/7
Dokumenty do pobrania
Niniejszy materiał ma charakter wyłącznie reklamowy i informacyjny oraz nie stanowi oferty w rozumieniu Kodeksu Cywilnego.
