Bank zmieniającego się świata
 
 

Kontakt

Infolinia (tylko telefony stacjonarne)

801 321 123

+48 22 134 00 00

(Dla połączeń krajowych i z zagranicy)

+48 500 990 500

(Dla połączeń komórkowych)

Infolinia czynna 24/7 (Koszt połączenia wg stawki operatora)

Jak bezpiecznie korzystać z urządzeń mobilnych

Bankowość mobilna jest jednym z elektronicznych kanałów dostępu do banku, wykorzystującym w charakterze terminali dostępu telefony komórkowe lub tablety, a jako medium dostępowe, sieci operatorów telefonii komórkowej lub sieci WiFi. Bankowość mobilna cieszy się wciąż rosnącym zainteresowaniem Klientów. Klientami bankowości mobilnej stają się przede wszystkim osoby otwarte na innowacje, ceniące swobodę zarządzania swoim kontem w banku z każdego miejsca na świecie i o każdej porze doby.

Wraz z postępem technologicznym, telefon komórkowy w coraz większym stopniu upodabnia się do klasycznego urządzenia komputerowego, co obok rozlicznych korzyści, takich chociażby, jak coraz większa funkcjonalność urządzenia, uniwersalność jego zastosowań i przyjazność interakcji z użytkownikiem, niestety, ma także pewne negatywne skutki. Rośnie bowiem poziom istotności i liczba zagrożeń, jakim użytkownik musi stawić czoło, chcąc, aby korzystanie z telefonu komórkowego jako uniwersalnego urządzenia komunikacji bezprzewodowej i dostępu do banku nadal pozostało czynnością bezpieczną. Charakter wspomnianych zagrożeń staje się coraz bliższy temu, czemu sprostać muszą stojące na biurku lub przenośne, klasyczne komputery podłączone do sieci.

Bezpieczne korzystanie z bankowości mobilnej jest z znacznym stopniu zależne od bezpieczeństwa narzędzia dostępowego, jakim jest telefon komórkowy czy też tablet. Tak, jak krytycznym czynnikiem decydującym o bezpieczeństwie korzystania z bankowości internetowej jest odpowiednie zabezpieczenie komputera użytkownika, analogicznie w bankowości mobilnej, równie ważne jest spełnienie minimalnych wymagań bezpieczeństwa w zakresie zabezpieczenia urządzenia mobilnego oraz bezpiecznych praktyk jego stosowania.

Podczas korzystania z urządzeń mobilnych pamiętaj:

  • Twoje urządzenia mobilne po połączeniu z siecią Internet stają się takim samym, wyeksponowanym na ataki, elementem globalnej sieci jak klasyczny komputer.
  • Dbaj o poufność używanych haseł, nigdy nie loguj się do aplikacji jeśli istnieje ryzyko, że osoby postronne mogą zobaczyć dane wprowadzane na ekranie urządzenia.
  • Jeśli to możliwe, zabezpiecz odblokowanie ekranu urządzenia, np. kodem PIN, odciskiem palca, wybranym wzorem lub innymi metodami biometrycznymi.
  • W przypadku kradzieży telefonu zmień dane logowania się do wszystkich usług bankowych oraz zablokuj urządzenie poprzez system Bankowości Internetowej. Skontaktuj się także z Centrum Telefonicznym Banku (infolinia czynna 24/7): 500 990 500, +48 22 134 00 00, (koszt połączenia wg stawki operatora). Pamiętaj o zgłoszeniu kradzieży na Policji.
  • Pamiętaj aby pobierać aplikacje tylko z autoryzowanych sklepów oraz stron internetowych. Nigdy nie instaluj żadnych aplikacji z nieznanych źródeł. Jeśli ktoś Cię o to prosi, prawdopodobnie jest to próba zainstalowania szkodliwego oprogramowania na Twoim telefonie.
  • Zadbaj o to aby twoje urządzenia mobilne posiadały ochronę antywirusową, legalne oprogramowanie i na bieżąco wykonywane aktualizacje.
  • Pamiętaj, że korzystanie z publicznych sieci bezprzewodowych naraża Cię na ujawnienie twoich poufnych danych. Skorzystaj z szyfrowanego dostępu do Internetu przez VPN.
  • Nie pozwól aby osoby postronne łączyły się z twoim urządzeniem bez twojej wiedzy- w tym celu włącz Bluetooth tylko wtedy gdy potrzebujesz z niego skorzystać.
  • Jeśli udostępniasz Internet ze swojego urządzenia, poprzedź możliwość połączenia wymogiem wprowadzenia hasła.
  • Pamiętaj, że tzw. „rootowanie” czyli odblokowanie dostępu do konta „super użytkownika” (root) w systemie operacyjnym urządzenia może spowodować przejęcie kontroli nad twoim urządzeniem przez osoby niepowołane.
  • Nie zapisuj żadnych haseł/kodów PIN w telefonie.
  • Uważaj na wiadomości sms/mms/e-mail od nieznanych nadawców. Mogą one zawierać linki do stron ze złośliwym oprogramowaniem bądź do fałszywych stron bankowości elektronicznej.
  • Nie dokonuj odczytu kodów QR z nieznanych źródeł.
  • Bank nie prosi nigdy o instalacje dodatkowych aplikacji lub certyfikatów.
  • Możesz zastosować opcję zdalnego usuwania danych ze smartfona w przypadku jego zagubienia czy kradzieży.
  • Dane przesyłane pomiędzy urządzeniem mobilnym a serwerem Banku, są szyfrowane dzięki zastosowaniu protokołu SSL. Gwarantuje to prywatność i poufność transmitowanych danych.
  • Uważaj na podejrzane rozmowy telefoniczne. Czasami oszuści podszywają się pod pracowników Banku, próbując wyłudzić poufne dane. Pamiętaj, że Bank nigdy nie prosi o dane weryfikacyjne takie jak hasła czy loginy.
  • Uwierzytelnianie w procesie logowania lub autoryzacja operacji w aplikacji mobilnej są możliwe do wykonania przy wykorzystaniu kodu PIN do aplikacji mobilnej, który samodzielnie definiujesz w procesie aktywacji urządzenia. Kod PIN musi zawierać 6-20 cyfr. Należy unikać łatwych do odgadnięcia kombinacji cyfr (np. nie używaj daty urodzin) i zmieniać je regularnie.
  • Pamiętaj, że Bank BNP Paribas nigdy nie przesyła linków w SMS służących do pobrania aplikacji na urządzenia mobilne.
  • W przypadku systemu Android Bank wymaga wyłączenia opcji „Zezwalaj na instalację aplikacji ze źródeł innych niż sklep Play” – Bank nigdy nie poprosi Cię o jej włączenie.
  • Twoje urządzenie mobilne stanowi klucz do twojego konta. Jego utrata lub przejęcie przez osoby trzecie może skutkować także przejęciem konta bankowego, a w rezultacie utratą środków.

 

Pamiętaj, że jeśli zgubisz telefon lub zostanie on skradziony masz możliwość samodzielnego zablokowania aplikacji mobilnych po zalogowaniu do bankowości internetowej.

Pamiętaj aby instalować aplikacje pochodzące jedynie z zaufanych stron lub sklepów.