KONTAKT Z BANKIEM W PILNYCH SPRAWACH
ZADZWOŃ DO NAS 24/7
Zauważyłeś płatności kartą, przelewy z rachunków, logowania do bankowości, które nie wynikały z Twojej inicjatywy lub osoba trzecia uzyskała dostępy do Twojej bankowości/dane Twojej karty?
Koszt połączenia wg stawki operatora.
Pozwoli to na szybką reakcję banku na niepożądane działania osób trzecich.
ZGŁOŚ INCYDENT
Jeśli podejrzewasz, że padłeś ofiarą internetowego oszustwa, zgłoś to dodatkowo na adres:
www.bnpparibas.pl/kontakt/formularz-kontaktowy
Pod tym adresem możesz również zgłosić podatności
i usprawnienia związane z bezpieczeństwem.
PYTANIA I ODPOWIEDZI
Zastrzeż lub zablokuj swoją kartę (zastrzeżenie jest trwałe, natomiast blokada jest czasowa ). Możesz zrobić to samodzielnie w aplikacji GOmobile lub w bankowości internetowej GOonline:
- GOmobile: wybierz zakładkę Finanse > Karty > Zastrzeż kartę/Blokuj kartę
- GOonline: wybierz zakładkę Moje finanse > Karty > Blokuj kartę > Blokuj czasowo/Blokuj trwale > Zastrzeż
Możesz również zadzwonić:
- System Zastrzegania Kart: +48 828 828 828 (koszt połączenia wg stawki operatora.)
- Infolinia banku: 500 990 500; + 48 22 134 0000 (koszt połączenia wg stawki operatora.)
Kartę możesz zastrzec również w placówkach Banku BNP Paribas.
Zablokuj dostęp do aplikacji, możesz to zrobić w bankowości internetowej:
- GOonline: wybierz zakładkę Ustawienia > Moje urządzenia i kanały dostępu > Kanał mobilny > Zablokuj
Sprawdź na jakich urządzeniach mobilnych masz zainstalowaną aplikację do bankowości GOmobile. Jeśli nie rozpoznajesz jakiegoś urządzenia usuń je z listy:
- GOonline: wybierz zakładkę Ustawienia > Moje urządzenia i kanały dostępu > Zapamiętane urządzenia mobilne > Pokaż listę
Skontaktuj się z operatorem Twojej sieci, aby zablokować kartę SIM, która została w telefonie.
Zgubienie dowodu osobistego zgłoś w urzędzie gminy lub przez Internet (potrzebny będzie profil zaufany, certyfikat kwalifikowany lub e-dowód).
Kradzież dowodu osobistego wystarczy zgłosić na policji.
Zgłoś utratę dokumentu również w swoim banku - w placówce lub telefonicznie (infolinia banku): 500 990 500 ; + 48 22 134 0000 (koszt połączenia wg. stawki operatora).
Warto zastrzec swój numer PESEL, żeby nikt nie wykorzystał Twoich danych bez Twojej wiedzy, m.in. do wzięcia kredytu.
Numer PESEL możesz zastrzec przez Internet w serwisie mObywatel.gov.pl, aplikacji mObywatel lub w dowolnym urzędzie gminy. Zastrzeżenie możesz cofnąć w każdej chwili.
Jeśli zauważyłeś płatności kartą, przelewy z rachunków, logowania do bankowości, które nie wynikały z Twojej inicjatywy lub podejrzewasz, że ktoś ma dostęp do Twojej bankowości albo danych Twojej karty, skontaktuj się z infolinią banku: 500 990 500 , +48 22 548 29 40 (koszt połączenia wg stawki operatora).
Zmień hasło, pamiętaj również, że warto ustawić logowanie dwuetapowe.
- Zmiana hasła w GOonline: Ustawienia > Bezpieczeństwo i hasło > Hasło i sposób logowania > Dalej > Ustaw nowe hasło
- Dwuetapowe logowanie w GOonline: Ustawienia > Bezpieczeństwo i hasło > Hasło i sposób logowania > Dwuetapowe > Dalej > Logowanie hasłem tradycyjnym/ Logowanie hasłem maskowanym > Dalej > Autoryzacja logowania za pomocą SMS/Autoryzacja logowania za pomocą aplikacji > Zapisz
Skontaktuj się z osobą, na której numer telefonu przelałeś pieniądze i poproś o zwrot środków. Jeśli osoba ta nie zgodzi się na zwrot, zgłoś reklamację pod numerem (infolinia banku): 500 990 500 , +48 22 134 00 00 (koszt połączenia wg stawki operatora) lub w placówce banku.
Tak, używanie aplikacji jest bezpieczne, ponieważ ma ona szereg zabezpieczeń.
W aplikacji GOmobile m.in.:
- Potwierdzisz konsultanta – jeśli masz wątpliwość, czy dzwoni do Ciebie pracownik Banku BNP Paribas, możesz potwierdzić jego tożsamość w aplikacji.
- Włączysz dodatkową ochronę - możesz samodzielnie zdecydować o uruchomieniu bezpłatnej Ochrony Behawioralnej w aplikacji. Ochrona zareaguje, gdy aktywność w GOmobile będzie znacząco różnić się od Twojego modelu zachowania. Bank może poprosić Cię wtedy o dodatkową weryfikację wykonywanej operacji, aby upewnić się czy to na pewno Ty ją zlecasz.
- Odbierzesz na bieżąco powiadomienia - robisz przelew lub płacisz kartą, możesz uruchomić natychmiastowe powiadomienia. Pozwolą Ci one na bieżąco śledzić operacje na koncie i stan Twoich finansów.
- Zalogujesz się bezpiecznie – możesz korzystać z odcisku palca lub face ID (rozpoznawania twarzy), aby logować się do swojej aplikacji szybko i bezpiecznie.
Pamiętaj aby pobrać aplikację z oficjalnego sklepu (Sklep Play lub AppStore).
Loguj się tylko z zaufanych urządzeń. Ręcznie wpisuj adres banku https://www.bnpparibas.pl/ lub korzystaj z oficjalnej aplikacji mobilnej. Sprawdzaj, czy połączenie jest szyfrowane:
Korzystaj z obrazka bezpieczeństwa, wybrany przez Ciebie obrazek będzie pojawiał się za każdym razem gdy logujesz się do bankowości internetowej BNP Paribas. Brak obrazka lub inny obrazek wskazuje że logujesz się na fałszywą stronę. Sprawdź „link”.
Sprawdź adres strony (powinien zaczynać się od „https://” i zawierać oficjalną domenę banku). Zwróć uwagę czy w adresie nie ma litrówek. Unikaj korzystania z linków przesłanych w wiadomości e-mail na skrzynkę pocztową lub SMS. Przestępcy tworzą fałszywe strony internetowe, łudząco podobne do oryginalnych stron internetowych sklepów, instytucji, banków itp. Zachowaj więc szczególną ostrożność podczas logowania do bankowości internetowej. Nawet jeśli szata graficzna strony Banku BNP Paribas, na którą wchodzisz, nie budzi Twoich podejrzeń i jest podobna do znanej Ci strony logowania – zawsze sprawdź dokładnie jej adres oraz to czy rozpoczyna się on od „https” i czy certyfikat strony został wystawiony dla serwisu, w którym faktycznie chcesz się zalogować.
Słowa kluczowe: fałszywa strona banku, phishing, sprawdzanie adresu URL, domena, szyfrowanie
Nigdy. Bank nigdy nie prosi o login, hasło ani kody SMS telefonicznie ani mailowo.
Słowa kluczowe: oszustwo bankowe, kontakt z bankiem, próba wyłudzenia
Powinno mieć min. 15 znaków i zawierać duże i małe litery, cyfry oraz znaki specjalne (np. %, $, @, ń, ó). Unikaj oczywistych haseł. Nie używaj tego samego hasła w różnych serwisach, stronach internetowych czy aplikacjach.
Pamiętaj, aby zmienić hasło, jeśli podejrzewasz, że zostało ujawnione.
Słowa kluczowe: silne hasło, bezpieczeństwo konta, zmiana hasła
2FA (dwuskładnikowe uwierzytelnianie) to dodatkowy poziom zabezpieczeń logowania, który wymaga potwierdzenia tożsamości za pomocą dwóch różnych składników. Oprócz hasła, należy podać np. kod wysyłany SMS-em, kod generowany przez aplikację, biometryczne dane (np. odcisk palca).
To dodatkowa ochrona nawet jeśli hasło zostanie skradzione, przestępcy nie uzyskają dostępu do konta bez drugiego czynnika uwierzytelniania.
Własny, aktualizowany komputer lub telefon z oprogramowaniem antywirusowym i silnym hasłem lub biometrią.
Słowa kluczowe: urządzenie do logowania, bezpieczeństwo komputera, aplikacja mobilna
Nie. Unikaj logowania się do banku w publicznych sieciach Wi-Fi. Jeśli musisz, używaj VPN.
Słowa kluczowe: publiczne Wi-Fi, VPN, bezpieczne połączenie
Zabezpiecz telefon PIN-em lub biometrią. Nie udostępniaj go innym osobom i nie instaluj aplikacji spoza oficjalnych sklepów.
Słowa kluczowe: bezpieczeństwo aplikacji mobilnej, telefon, logowanie mobilne
Nigdy nie zapisuj loginu, hasła ani numerów kart w notatkach, przeglądarce ani plikach na telefonie.
Słowa kluczowe: dane wrażliwe, przechowywanie haseł, poufność
Używaj tylko zaufanych sklepów, preferuj płatności 3D Secure („link”)i nie zapisuj danych karty w przeglądarkach.
Słowa kluczowe: dane karty, zakupy online, płatność internetowa
Nie klikaj. Pilnie skontaktuj się z bankiem: +48 22 548 29 40 lub www.bnpparibas.pl/kontakt/formularz-kontaktowy.
Podejrzaną wiadomość e-mail prześlij także do CERT Polska cert@cert.pl, a podejrzany sms podeślij pod numer 8080. Podejrzaną wiadomość skasuj po zgłoszeniu.
Słowa kluczowe: podejrzany e-mail, fałszywy SMS, zgłoszenie oszustwa
Ochrona behawioralna monitoruje Twój sposób pisania i klikania, tworząc unikalny "model behawioralny”.
Regularnie aktualizuj system i aplikacje. Aktualizacje eliminują luki w zabezpieczeniach, które mogą być wykorzystywane przez cyberprzestępców.
Ustaw silne zabezpieczenia ekranu. Korzystaj z PIN-u, hasła lub biometrii (odcisku palca, rozpoznawania twarzy). Unikaj prostych kodów PIN, np. „1234” lub „0000”.
Ogranicz uprawnienia aplikacji.
Nie instaluj aplikacji z nieznanych źródeł.
Sprawdzaj, jakie uprawnienia mają aplikacje – czy naprawdę potrzebują dostępu do Twojej lokalizacji, mikrofonu, kamery czy też zdjęć?
Na opinie innych klientów (Czy sklep jest umieszczony w oficjalnych rankingach sklepów, ma wiele opinii oraz jest wysoko oceniany przez innych użytkowników?)
Czy strona sklepu jest profesjonalnie przygotowana, zawiera spójną treść i grafikę.
Na opcje zapłaty za pośrednictwem systemu e-płatności z możliwością wyboru metody, np. przelew internetowy, płatność kartą lub kodem BLIK.
Czy na stronie sklepu jest dostępny adres korespondencyjny sklepu, telefon do kontaktu?Po zalogowaniu do bankowości elektronicznej, w zakładce Ustawienia: ustawienia > bezpieczeństwo i hasło > obrazek bezpieczeństwa > edytuj.
Słowa kluczowe: logowanie do banku, bezpieczeństwo logowania, bezpieczna bankowość, obrazek bezpieczeństwa
3D secure to zaawansowane zabezpieczenie płatności kartami w Internecie. Polega na dodatkowej weryfikacji użytkownika karty poprzez podanie kodu z SMS-a lub potwierdzenie transakcji w aplikacji mobilnej banku.
#bezpieczeństwo #cyberbezpieczństwo #karta #aplikacja #kradzież #dokumenty