Bank zmieniającego się świata
 
 

Kontakt

Infolinia (tylko telefony stacjonarne)

801 321 123

+48 22 134 00 00

(Dla połączeń krajowych i z zagranicy)

+48 500 990 500

(Dla połączeń komórkowych)

Infolinia czynna 24/7 (Koszt połączenia wg stawki operatora)

Czy wiesz na czym polega spoofing? Może zostać wykorzystany przez cyberprzestępców. Dowiedz się więcej …

07/04/2023

Spoofing to możliwość podszycia się pod dowolny numer telefonu. W praktyce oznacza to, że podczas gdy na ekranie smartfona wyświetla się połączenie od Twojego kontaktu lub nazwa dowolnej instytucji, po drugiej stronie może być ktoś zupełnie inny.

Oszust może próbować przekonać Cię, że dzwoni z banku, bo Twoje środki są zagrożone i powinieneś mu zaufać, aby  ochronić swoje pieniądze. Pod pozorem pomocy, może próbować uzyskać  dostęp do Twojego konta. Zachowaj ostrożność i zastanów się, czy taka sytuacja rzeczywiście mogła mieć miejsce.

Jeżeli masz jakiekolwiek wątpliwości co do autentyczności połączenia lub wiarygodności rozmówcy – ROZŁĄCZ SIĘ. A następnie odczekaj minimum 30 sekund i oddzwoń – numer wybierz bezpośrednio z klawiatury smartfona. Nie korzystaj z listy połączeń przychodzących. Aktualny numer banku lub instytucji zawsze możesz sprawdzić na stronie internetowej.

 

Aby chronić się przed oszustwem, pamiętaj o kilku ważnych zasadach:

  1. Nigdy nie podawaj loginu i hasła do bankowości internetowej czy danych karty płatniczej (numer karty, CVV, daty ważności, imienia i nazwiska posiadacza karty).  To są dane poufne, które pozwalają na dostęp do Twojego konta i/lub pozwalają na korzystanie z Twoich środków.
  2. Nigdy nie ujawniaj przychodzących na Twój telefon kodów do bankowości internetowej, kodów BLIK lub kodów 3D Secure wykorzystywanych do potwierdzenia przelewów lub innych płatności, w tym transakcji kartowych w Internecie. Służą one tylko Tobie do potwierdzania operacji.
  3. Zawsze czytaj treść SMS-ów, jakie przychodzą na twój telefon lub komunikatów w aplikacji mobilnej banku. Z ich treści może wynikać, iż akceptujesz transakcję, którą realizują przestępcy.
  4. Za każdym razem czytaj treść otrzymywanych powiadomień, szczególnie podczas trwającej rozmowy z rzekomym konsultantem. Z ich treści może wynikać, iż dodajesz NOWE ZAUFANE urządzenie do swojego profilu (konta w bankowości elektronicznej), przy pomocy którego oszuści ukradną Tobie pieniądze lub zaciągną pożyczkę/ kredyt. 

 

Zawsze możesz zgłosić swoje podejrzenia do banku. Jeśli doszło do popełnienia przestępstwa koniecznie zawiadom policję.

 

Komunikat opracowany na podstawie informacji przygotowanej przez FinCERT.pl - Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP - Centrum Wymiany i Analiz Informacji Sektora Finansowego;

Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości;

Komenda Główna Policji

 


FinCERT.pl -Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP –jednostka operacyjna funkcjonująca wramach Zespołu Bezpieczeństwa Banków Związku Banków Polskich, która gromadzi, analizuje oraz przekazuje wramach sektora bankowego i we współpracy z organami ścigania oraz innymi instytucjami informacje dotyczące możliwych zagrożeń oraz oincydentach o charakterze przestępczym, godzących wbezpieczeństwo banków lubich klientów.