Bank zmieniającego się świata
 
 

Kontakt

Infolinia (tylko telefony stacjonarne)

801 321 123

+48 22 134 00 00

(Dla połączeń krajowych i z zagranicy)

+48 500 990 500

(Dla połączeń komórkowych)

Infolinia czynna 24/7 (Koszt połączenia wg stawki operatora)

Bank BNP Paribas wykorzystuje otwartą bankowość do potwierdzania tożsamości klienta w nowy sposób

27/08/2020

Bank BNP Paribas wprowadza pierwszą usługę otwartą na bankowość dedykowaną klientom produktów Personal Finance. Nowa usługa pozwoli klientom indywidualnym szybciej potwierdzić swoją tożsamość w procesie kredytowym online. Początkowo będzie dostępna w sklepach internetowych, w których bank finansuje zakupy na kredyt. Dotychczas potwierdzenie było wykonane przez klienta przelewem złotówkowym.

Bank BNP Paribas wprowadza pierwszą usługę otwartą na  bankowość dedykowaną klientom produktów Personal Finance. Nowa usługa pozwoli klientom indywidualnym szybciej potwierdzić swoją tożsamość w procesie kredytowym online. Początkowo będzie dostępna w sklepach internetowych, w których bank finansuje zakupy na kredyt. Dotychczas potwierdzenie było wykonane przez klienta przelewem złotówkowym. Teraz wystarczy, że klient zaloguje się do banku i wyrazi zgodę na przekazanie danych z konta. Dzięki udostępnieniu usługi klient będzie mógł przeprowadzić proces zawarcia umowy kredytowej w czasie rzeczywistym.

Możliwości rozwoju otwartej bankowości pojawiły się wraz z implementacją do polskiego prawa unijnej dyrektywy PSD2. Projekty prowadzone w ramach otwartej bankowości stwarzają nowe perspektywy dla klientów banków i instytucji finansowych, m.in. rozszerzają działalność banków, ulepszają i usprawniają ich procesy. To wszystko daje klientom szansę na dostęp do spersonalizowanych produktów i ofert jeszcze lepiej dopasowanych do ich potrzeb. Jednym z przykładów rozwiązań otwartej bankowości jest usługa dostępu do informacji o rachunku klienta (AIS). Bank BNP Paribas wykorzystał ją w swoim nowym wdrożeniu, dzięki któremu upraszcza i unowocześnia proces kredytowy w kanałach internetowych dla klientów indywidualnych, zapewniając jednocześnie wysoki poziom bezpieczeństwa.

- W Polsce rewolucja otwartej bankowości dopiero się zaczyna. Na rynku bankowym pojawiają się pierwsze produkty oparte na usługach AIS i PIS. Proces potwierdzania tożsamości klienta, który zaproponowaliśmy w Banku BNP Paribas upraszcza procedurę potwierdzenia wiarygodności klienta (KYC), a jednocześnie daje możliwość szybkiej weryfikacji tożsamości online. Proces kredytowy nie tylko się skraca, ale także jest mniej narażony na ludzkie błędy i nieuwagę, przez co automatycznie staje się bardziej efektywny oraz bezpieczny – mówi Krzysztof Wojciechowski, Dyrektor Departamentu Nowych Modeli Biznesowych i Innowacji Personal Finance w Banku BNP Paribas.

Rozpatrując wniosek kredytowy klienta bank ma obowiązek potwierdzić jego tożsamość. Dotychczas potwierdzeniem był przelew złotówkowy, który musiał być zlecony przez klienta. Teraz wystarczy, że posiada on konto osobiste w banku z dostępem do bankowości elektronicznej, zaloguje się na nie i wyrazi zgodę na udostępnienie informacji w ramach możliwości, jakie dają otwarte interfejsy programistyczne (API). Dane zostaną natychmiast przekazane do Banku BNP Paribas i na ich podstawie zostanie potwierdzona tożsamość klienta, która jest podstawą uruchomienia kredytu i finansowania zakupu klienta przez bank na rzecz sklepu internetowego.

Dodatkowym atutem nowego rozwiązania jest bezpieczeństwo. Dane są przetwarzane w czasie rzeczywistym, a klient dostaje informację, że potwierdzenie tożsamości się powiodło. BNP Paribas w procesie  potwierdzenia tożsamości klienta będzie korzystał z infrastruktury firmy Blue Media działającego w procesie jako TPP (z ang. third party providers, czyli podmioty trzecie – najczęściej fintechy i finansowe podmioty nieposiadające licencji bankowej, które świadczą nowe typy usług, w szczególności AIS i PIS).

Bank BNP Paribas był jednym z pierwszych banków, które uzyskały zgodność z PSD2 na postawie standardu PolishAPI i pierwszym bankiem w Polsce, który umożliwił wnioskowanie o dostęp do środowiska produkcyjnego poprzez otwarte API. W planach banku jest wdrażanie kolejnych usług w ramach otwartej bankowości oparte na infrastrukturze Open Banking HUB BNP Paribas - mówi Jarosław Mastalerz Dyrektor Biura Procesów Omnichannel w Banku BNP Paribas.